Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1104092
Volvo 240 1989, bränsleslangen som går ut från bränslefilter mot motorn har börjat läcka i närheten av banjokopplingen mot filtret. Hur lagar man eller byter ut denna slang? Är en hård plastslang som ser ut att vara värmd på kopplingen. Sitter iaf ingen slangklämma.
Är det lätt att få tag på liknande slang och hur får man i så fall på den på banjokopplingen?



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#1104110
Är det slangen som läcker? De kan vara banjonippeln som läcker, det brukar vilja bli rostporer mellan nippeln och kopparbrickan som "släpper" igenom lite bensin. I så fall är det byte av nippel eller en komplett slang från skroten som gäller. Om det är slangen kan man ju byta den till en "vanlig" bensinslang och fästa med buntband mot den gamla slangen och använda slangklammer mot nippeln. Om du har en fint huggen fil som är lika bred som banjonippeln kan man fila ner nippeln så det blir "friskt järn", men det är inte lätt att få det rakt så det tätar. Jag har gjort så på min 745-a, men det tog tid innan det blev bra. Nya kopparbrickor är ett måste
#1104146
På min 240 hade de blivit ett pytte rosthål rakt genom banjokopplingen. Köpte ny banjokoppling på kl fast den va egentligen till för 044 pumpar så slanganslutnongen va grövre så fick skarva i med en vanlig bensinslang som ja sen satte över plastslangen med några slang klämmor funkat i 2 år nu iaf

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill s[…]

Volvo XC60-27

Min plan är att byta bort fruns Toyota RaV4 -[…]

Original på K motorn sitter en 2-ports Pierb[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Fixar i morgon! :-)