- fre 26 aug 2016, 23:48
Alltså, jag måste berätta hur detta har utvecklat sig igår och idag. Helt oväntat blev jag på en gång av med mina problem med tomgången vid frikoppling, farthållaren började fungera igen samt att felmeddelandet om motorservice försvann, och på det så blev motorn också märkbart piggare. Det jag gjorde var att helt enkelt lossade på kontakten till lmm, startade bilen och körde kanske hundra meter. Tyckte inte att bilen gick nämnvärt bättre, snarare tvärtom, och varningslampan för för fel i avgasreningen började lysa, av naturliga skäl. Parkerade och stängde av, och satte dit kontakten igen. Startade åter bilen och märkte ingen dramatisk förändring, men testade heller inte att köra något. Varningslampan för avgasrening lös fortfarande, och även "Motorsystem service erfordras". Däremot idag när jag skulle åka en lite längre tur in till Karlstad började det hända saker, först tyckte jag att bilen kändes piggare i motorn. Efter någon kilometer så fick jag för mig att testa farthållaren och till min förvåning så funkade den! Men tyvärr varade det bara i några sekunder innan den kopplades bort, sedan fungerade den inte igen. Bilen gick dock fortfarande mycket bättre än tidigare, mycket piggare i motorn och svarade mer på gaspådrag. Lyckades få igång farthållaren en gång till innan jag kom fram till Karlstad, men med samma resultat som första gången, funkade bara några sekunder innan den slog ifrån. Parkerade i Karlstad och gjorde mina ärenden, och när jag skulle åka hem så lös inte längre varningslampan för avgasreningen, bilen var fortfarande lika pigg som på vägen dit och nu när jag testade farthållaren igen så fungerade den helt plötsligt som den skulle! :D Körde med farthållaren påslagen hela vägen hem, drygt 6 mil, för att se om den skulle kopplas bort igen, men det gjorde den alltså inte. Som om inte det var nog så "försvann" ikväll varningen om "Motorsystem, service erfordras", och problemen med "dippande" tomgång vid inbromsning och frikoppling fanns inte heller kvar längre. Jag har alltså inga felkoder eller varningar längre, och bilen går jättebra, allt detta alltså bara för att jag lossade sladden till lmm och satte tillbaka den?! Kan någon av er kunniga här ge någon förklaring till detta för själv är jag som ett frågetecken?! :shock: :?: Om nu lmm är defekt, hur kan den då "rätta till sig" för att jag ryckte ur kabeln till den och satt tillbaka den? Kan det vara så att detta bara är en tillfällig avhjälpning av felet, och att det troligtvis kommer tillbaka, vad tror ni? Själv är jag helt "clueless" men glad att bilen just nu går bättre än den gjort på hela tiden sedan jag köpte den :)