Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Verkar skilja mellan olika bilar

XC60 MY12 är för okänslig för mig i högsta läget, V60 MY12 är perfekt i högsta läget. :)

Skickat från min OnePlus 3
av valln
Som framgår av tråden har en del behandlat rutan och då kan det väl tänkas att regnsensorn fungerar mindre bra.

Jag använder regnsensorn jämt och tycker det fungerar kanon!
Ett måste på en bil.
av corpes
Nu har jag märkt efter lite åkande i regnväder att regnsensorn visst reagerar på regn men väldigt långsamt, även med justeringsratten inställt på snabbaste läget.
Om regnsensorn är felaktigt installerad från Ryds, kan den reagera sämre på regn eller är det att den antingen fungerar eller inte?
valln skrev:Som framgår av tråden har en del behandlat rutan och då kan det väl tänkas att regnsensorn fungerar mindre bra.

Jag använder regnsensorn jämt och tycker det fungerar kanon!
Ett måste på en bil.
Kan rutan från Ryds va behandlat med något medel som gör att regnsensorn reagerar dåligt även på snabbaste inställningen?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Det finns några saker som påverkar regnsensorn och ger skillnader i beteende mellan olika bilar.
Den viktigaste, och vanligaste, är slitaget på vindrutan. Det kan få ljuset att brytas olika och påverkar hur snabbt man upplever att sensorn reagerar.
Det ska även gå att kalibrera regnsensorn, det görs normalt efter rutbyte, men är tveksam till att Ryds eller Carglass har möjlighet att göra det. Vet ärligt talat inte hur ofta det görs på auktoriserade Volvoverkstäder heller, men det bör göras för säkerhets skull.
av Schmoyoho
Det enda jag kan minnas jag hittat om regnsensorn i VIDA är funktionskontroll av den, vilket är genom att man sprutar lite vatten på rutan där sensorn sitter och kollar att torkarna går igång. Hittar två mjukvaror - standard/IR windscreen appl. - men jag vet inte vad de gör, om det är någon heltäckande kamera- och regnsensorkalibrering eller till något annat. Eller kanske till solsensorn?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Det kan vara så enkelt att man aktiverar regnsensorn med knappen på spaken, och sedan gör ett manuellt svep med torkarna genom att dutta på spaken.
Exakt hur man gjort på personbilarna vet jag inte, men på annat håll har det förekommit "calibration swipe" på just det viset. När det svepet är gjort ska sensorn förutsätta att rutan är torr, och de ljusförhållanden som råder då är utgångsläget.
av Schmoyoho
När man aktiverar regnsensorn ska väl torkarna göra ett svep direkt eller minns jag galet?

Kollade just i VIDA och det enda jag hittar är biten om att spraya vindrutan där sensorn sitter. Det ska göras tre gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ska bli intressant att se om min fungerar lika bra som tidigare. Jag har fått rutan utbytt av andra skäl, men har inte kört i regn än, efter bytet.
av corpes
Uppdatering:
Jag har fått rutan bytt igen pga att fästet till regnsensorn va trasigt så sensorn satt inte på rätt plats, vilket killen på den andra rydsverkstaden såg på 4m avstånd....... Han sa direkt att "va fan så där ska det inte se ut"....
Helt otroligt att 3 personer på den första rydsverkstaden inte såg detta.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns olika kompetensnivå hos folk, så är det bara.

Min ruta byttes av Volvo. Allt fungerade som det skulle efter bytet.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]