Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av micketrono
Hej på er!

Ni som beställt S/V90, vad har ni beställt för vinterdäck? Själv skulle jag vilja gå på 20" men det kanske inte blir så bra... ??:-/

Mvh Micke!
av filippb
Hej Micke,

Vad tänkte du ta för däck till 20"?
Själv valde jag 18" 5-dubbelekrade med Nokian dubbdäck.

/ Filip
av Perra79
Om du bor i den södra ändan av landet så skulle jag inte välja annat än friktionsdäck, att köra på dubb tex i Stockholm är nog bland det dummaste man kan göra... annars i storlek så skulle jag nog gå på 18"
av Malmstroem
Det enda som ställer till det med dubbdäck är dubbförbuden inne i stan. Rent funktionellt fungerar dubbdäck i Stockholm också.
av Perra79
Malmstroem skrev:Det enda som ställer till det med dubbdäck är dubbförbuden inne i stan. Rent funktionellt fungerar dubbdäck i Stockholm också.
Visst det funkar utmärkt, men egentligen så behövs det inte här... Är sällan det är halt och när det väl är det så är det på morgontimmarna.
Numera så skulle jag aldrig köpa ett dubbdäck och ändå så brukar vi köra upp till Luleå varje jul, men funkar ändå eftersom det är typ 1 vecka varje vinter.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör med 275/40 21" Nokian friktionsdäck på XC90in under vintermånaderna. Det går utmärkt, så klart du kan ha 20" på S/V90 :D

Den andra bilen ska det bli 245/35 20" och dubbdäck. Första gången någonsin som jag har dubb på en bil. Hoppas det blir bra också :wink:
Användarvisningsbild
av micketrono
Håller med dig, det får nog bli 20 tummare... :D
Får väl byta ner mig om det skulle visa sig att det inte funkar.
Användarvisningsbild
av bjornw
Kör man på bar väg största delen av året, även vintern, går det förstås med de dimensionerna men det råder inget tvivel på att ett smalare vinterdäck greppar bättre i de allra flesta fall jämfört med ett bredare. Ett smalare däck fungerar också bättre i lös/mjuk snö och ger bättre styrförmåga eftersom det skär ner mer än vad det flyter ovanpå. Även en högre profil bidrar till bättre grepp men inte lika mycket.

Skulle helst vilja ha runt 205 i bredd, 17" kommer med 225 och 18" med 245. Egentligen värdelöst, en 740 med 175 breda däck kommer ha bättre väggrepp. Men visst, det ska ju se ut också. Risk för att det blir 18" ändå, men det är att tumma på säkerheten.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]