Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erjohans
Hej gänget!

Ny på forumet då jag inte behövt tigga hjälp på mina bara knän tidigare.

Jag har en V70 2,4D automat -06.

Har ett missljud / resonansljud fram som börjar vid 35 och slutar vid 45 km/h och sen övergår i ett mer vinande ljud vid högre farter.
Det är oberoende av belastning och kommer även när bilen får sakta ner på friläge.
Trodde det var stödlagret på höger drivaxel, för med bilen upphissad verkade det komma lite vibrationer därifrån.
Hade med mig en mekaniker från lokala volvoverkstan på åktur och han kände inte igen ljudet men trodde det kunde vara stödlagret.

Har nu bytt axel med stödlager och ljudet är kvar :cry:
Hjullagren är också bytta.
Det enda jag inte haft isär är vänster drivaxel, men det känns inte som den spökar; inget klonkande eller ryck i ratten och inget kännbart glapp i knutarna.

Återstår att hissa upp igen och lyssna med stetoskop och be till högre makter att det inte är växellådan.

Någon som haft liknande problem?
av erjohans
Nä, inte kollat generator, stödrullar etc för ljudet hänger inte ihop med motorvarv.
Det spelar ingen roll vilken växel som är i eller om man gasar eller bromsar eller rullar på neutralen.
Ljudet är som värst vid 40 km/h.
Användarvisningsbild
av milktrucker
kan ju lika gärna komma från bakvagnen
av erjohans
Däcken är ok.
Jag har skiftat runt dem lite och det gör ingen skillnad.
Ljudet uppstår även på grusväg.
Det blir bara marginell skillnad när man gasar, bromsar eller svänger, men jag ska kolla lite mer baktill på bilen också.
Vore ju fint om det var typ handbromsbackarna som kom i svängning när jag snart haft isär hela bilen framtill,
även om det är mindre troligt då det knappt hörs nåt i baksätet.
av erjohans
Jaha.

Då kan man många sköna tusenlappar senare förhoppningsvis lägga detta bakom sig.

Hade bilen inlämnad på Bilia för felsökning och de bekräftade gärna skriftligt att det var växellådan som behövde bytas och deras prisförslag avslöjar jag inte ifall nån som läser har högt blodtryck eller känsligt hjärta.

Lämnade bilen till en firma som både renoverar växellådor och gör allt annat i mek-väg för att få en renoverad byteslåda monterad i bilen för mindre än Bilia ville ha bara för arbetet innan moms och utan låda, olja mm.

Några dagar efter att jag lämnat in bilen hörs vi på telefon för att stämma av och då får jag veta att verkstadskillarna fattat misstankar om att det var något annat trots allt och det visade sig att det var höger hjullager som skapade nån resonans via fjäderbenet till karossen, men inte just något säreget hjullagerljud.
Nu var det även något ljud runt 80, så av nyfikenhet och för att det var lådbyte bilen var inlämnad för tog de ner och isär lådan istället för att bara sätta i en renoverad och debitera kunden.
Lådan visade sig vara helt felfri och monterades ihop igen.
Ljudet vid 80 verkade istället komma mest från vinterdäcken och kan troligen avhjälpas med balansering och kanske byte av gummibussningar till hjälpramen, fjädrarnas gummibrickor och motorfästen, men är inget akut.
Jag fick alltså betala för nertagning, inspektion, återmontering, växellådsolja och byte av hjullager, och detta till en totalkostnad av halva Bilias arbetskostnad före moms.
Fortfarande mycket pengar för ett hjullager tyvärr. :(

Två saker i detta ångrar jag bittert :
1 Jag köpte hjullager på Biltema. (sista gången garanterat)
2 Jag lät en oengagerad storverkstad göra felsökningen (nu vet jag vem jag ringer nästa gång nåt strular som jag inte löser själv)
Användarvisningsbild
av Strebern
Vill bara ge +1 på din erfarenhet, om felet går att påvisa klart så kan en märkesverkstad lösa det, annars blir man utsatt för deras "modulbyte", dvs "byt del efter del tills den kanske funkar och tjäna apmycket pengar".

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kö[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]