Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
MickeM skrev:
LaRy skrev:Jag kollade minS80 -05 i nyckelläge 1. Precis som SBergdahl skriver. Även info på instrumentbrädan kommer upp som km, klocka och temperatur.
Och halvljus?
"SBergdahl" skriver "ljus" också.
Därav skulle det kunna vara tändningslåset.

Tyvärr tror jag CEM styr allt detta, men inte säker.
Nått relä där som spökar, månne....
Många tankar och förslag, tack för det.

Idag fungerar allt som det ska. Radion, instrumentering, cig-uttag och fläkten startar på läge 1. Ingen extern belysning.
På läge 2 kommer allt det andra.

Så brukar inte bilen fungera annars. Då måste jag stega till läge 2 för att radion ska kicka igång...

Något är alltså vajsing. Kan ovan nämnda relä vara boven i dramat? Har ingen felkod på detta. Ska jag köpa ett nytt för att kolla? Är det dyrt?
(Är det bara ETT relä i sammanhanget? Ser ut som TRE relän i Haynes elritning..?)
av MickeM
Reläet/erna jag menade, sitter lödda på CEM, och inte så bara att byta.
Men det behöver inte vara dom. Spekulation bara.
CEM styr väldigt mycket.....

Men om tändningslåsets lägen nu plötsligt är rätt, så får du nog vänta till radion dör igen, för att kolla om tändningslåsets lägen har ändrats, alt funktioner försvunnit.

Kan ju vara tändningslåsets kontakter, men söka fel, som för tillfället inte finns, är hopplöst....
av Rudolfroffe
MickeM skrev:Reläet/erna jag menade, sitter lödda på CEM, och inte så bara att byta.

Men om tändningslåsets lägen nu plötsligt är rätt, så får du nog vänta till radion dör igen, för att kolla om tändningslåsets lägen har ändrats, alt funktioner försvunnit.

Kan ju vara tändningslåsets kontakter, men söka fel, som för tillfället inte finns, är hopplöst....
Idag återkom bekymret med stereon och 12V-uttaget. Slocknade på väg till jobbet, och har inte kommit tillbaka på hemvägen heller.

Felkod CEM-1A59 = Kommunikation med stereon.

Finns ett antal postningar här om detta, men ingen som presenterar en lösning, annat än..:

Någon köpte ny stereo, och fick allt att fungera. Någon föreslår jordfel...

Vad säger DU?
av Rudolfroffe
Rudolfroffe skrev:
MickeM skrev:Reläet/erna jag menade, sitter lödda på CEM, och inte så bara att byta.

Idag återkom bekymret med stereon och 12V-uttaget. Slocknade på väg till jobbet, och har inte kommit tillbaka på hemvägen heller.

Felkod CEM-1A59 = Kommunikation med stereon.

Finns ett antal postningar här om detta, men ingen som presenterar en lösning, annat än..:

Någon köpte ny stereo, och fick allt att fungera. Någon föreslår jordfel...

Vad säger DU?
Löst!

Bytte plats på två relän på CEM:en - och jag får nu kräm på "första klicket" på nyckeln!
Relät heter v23134-j52-x346, och det finns fyra på somliga bilar. Jag hade två, placerade som nummer två och tre, av de fyra platserna.
Plats två är det reläet som ska ge ström på "radioläget" på nyckeln och eftersom det är samma beteckning på alla dessa relän så vågade jag mig på ett byte.
Så glad, och så billigt det blev! Vågar inte gissade vad Volvo hade begärt för att fixa detta...

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]