Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mumsmums
På sista tiden har växelspaken/länkaget börjat knarra väldigt ljudligt. Allra tydligast gäller detta när man växlar till 1:an, 3:an och 5:an, dvs de lägen som ligger "uppåt". Knarradet är av karaktären gummiknarr och det känns även i spaken att det liksom är ett motstånd eller friktion. Någon som har något liknande fenomen och framförallt, hur kan man komma åt att smörja (för det borde hjälpa) de ytor där knarrande uppstår?
av Cox
Yes har samma knarr i min nu efter vintern, antar att några leder behöver smörjas upp, har inte orkat ta tag i detta ännu. Men du bör komma åt dessa via plasten där spaken sitter, eller underifrån. Skall snart serva min så dom får nog fixa det :lol:
av kim1138
Hade samma problem. Provade först att smörja "kulan" under växelspaksdamasken med vitt silicon, hjälpt inte. Mitt problem satt i motorrummet, "stängerna" som kommer innifrån bilen behövde smörjas. Man får plocka bort luftfilterlådan om man har dieslen (-10 2.4D har jag). Kollar man sen när någon annan växlar så både ser o hör man var man behöver sätta fettet. Det är en sorts damask där stagen kommer ut. (kass på förklara men det var ganska lätt att hitta).

/Kim
av Mumsmums
kim1138 skrev: Det är en sorts damask där stagen kommer ut. (kass på förklara men det var ganska lätt att hitta).

/Kim
Inte alls kass förklaring! Tack för ett bra svar!
av dst02
Samma hände min bil precis lagom till service och mekanikern smörjde precis som någon skrev ovan nånstans i motorrummet och de blev helt
tyst å har vart de hela tiden sedan dess.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]