Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Berca
Hej!

Det tog två dagar i min ägo innan min nyinköpta 940 Turbo FTT 1998 började strula... Känns ju så där kan jag säga.

Igår körde jag bilen 88 mil (!) och den gick toppen hela tiden. Upplevde bara en liten "dipp" på tomgången när jag väl kom hem. Idag körde jag ca 3 km sedan dog den bara mitt i körningen. Gick inte att rulla igång eller starta med nyckeln. Alla lampor i kontrollpanelen lyser och startmotorn går runt men den startar inte.

Nu till det märkliga: efter ca 20-30 minuter så startade den utan protester igen och jag kunde köra hem den utan bogsering...

Vad i ända in i glödheta kan det vara...?
av NilsO
Till exempel ett glappande bränslerelä eller radioavstörningsrelä/spridarrelä. Det förra sitter i elcentralen, det senare i motorrummet på insidan av vänster framskärm. Det är samma reläer som satt från och med 740 årsmodell 1988 eller så, och de är kända för att krångla.

Man kan prova att byta dem alternativt att öppna och löda om kontaktpunkterna. Men för att veta vad som egentligen är fel och vara 100% säker på att man löst det, så måste man felsöka just när problemet visar sig.
av Berca
Fick tag på ett nytt bränslerelä på Volvo och kört en sväng igen men den fungerar som den ska med det gamla.

Misstänker att nått är galet med kopplingen också. Den slirar inte men helt plötsligt gick pedalen i golvet utan att riktigt hundra koppla ur... Detta efter en stunds körning. Kopplingsbyte på G?
av denimdemon1987
Hej

Angående kopplingen så har jag samma problem, men min går att "pumpa" upp igen om man lyfter pedalen och sedan trycker ner igen och upprepar. Jag tror det är en packning i slavcylindern som spökar, men har inte orkat bytt den :)
Min blir så när det är varmt ute.

Mvh Tom
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]