- ons 24 aug 2016, 10:03
Ah missade att den var smalare... hur som helst tror jag att du har mer rätt än din säljare
Moderator: Moderatorer
Djungelbrand skrev:Funderar vidare här...Bilen blir 9 mm högre med 21, med det är ok för det är bara 2,7 % skillnad i omkrets och det är ok.
Jag får inte riktigt ihop det med däckdimensioner och diameter/omkrets på de olika alternativen. Enligt min säljare så skall det vara samma rullomkrets för 21" som för 20 och 19. Vill ju inte att bilen blir högre med 21"...
255/40-19 ger en diameter på 686,6 mm och omkrets 2157 mm
255/35-20 ger d=686,5 mm och omkr 2157 mm
245/35-21 ger d=704,9 och omkr 2215 mm !!!
Om detta stämmer innebär det ju att bilen nästan blir 1 cm högre med 21... Vet dock att 21" fälgen är ganska bred för ett 245-däck så möjligen blir profilen lite lägre då man stretchar ut däcket lite..
Djungelbrand skrev:Däckprofilen måste väl bli lägre av stretch, som man ser på bilen så lutar ju däcksidan rejält vilket gör att avstånd mellan slitbanan och fälgen minskar... Tycker btw det är riktigt anskrämligt med det stuket.Nej, Slitbanan är extremt stum då den är fylld av stålkord för att alltid hålla formen. Oavsett hur mycket du drar i däckssidorna kommer slitbanan att ha samma längd/diameter. Det är däckssidan som får ta hela smälllen och töjjas ut.
Djungelbrand skrev: Nu kan man ju inte välja dimension för 21" däcken utan det är 245/35-21 som är standard. Måste ju finnas någon anledning till att Volvo tycker att det är bäst..Snyggt är det ju kanske, men ett så smalt däck på en 8,5 tums fälg gör ju att det som tar i först är alltid fälgkanten, hysteriskt ömtåligt och opraktiskt. Även om man väljer däck med fälgkantskydd så får ju inte däcken vara för smala om de ska göra någon nytta.