Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hinken
Ulfons skrev:Jag har nu fått hem bilen och mätt spelet i magnetkopplingen, ca 0.8 mm. Lite väl mycket enligt tidigare inlägg. Den har funkat upp till en timme nu när det varit så varmt, sen har kylan kommit och gått lite när man fipplat med AC off osv.

Blir att ringa verkstad i morgon och be dom läsa ut evaporatortempvärdet innan de börjar med kompressorn.
Fipplade också med AC off förut - efter en typ 10 minuters vila (kopplingen nedkyld kanske) - fortsatte den o producera iskall luft. Kan mycke väl va kopplingen. HAr läst på andra vovloforum om lyckade shimsningar redan från 0,8 mm
/Zeppo
av Per59
Har upplevt problem med AC som påminner om det som beskrivits tidigare. Kort kan man säga att själva kylan (temp) finns men att luftflödet har en tendens att minska till nästan eller helt obefintligt.

Vid senaste långturen (i helgen) slutade luften att komma helt och jag fick nästan för mig att något spjäll inte fungerade. Fläkten gick att rusa men det kom inte mera luft för det. Det gick däremot att höra att det pyste och fräste om luften och det kändes kallt vid luftinblåset i mitten.
En kort paus med avslagen motor gjorde ingen skillnad och rutorna fick öppnas för att få luft.
Efter en lite längre paus kom luften senare tillbaka och vi började fundera på orsaker....

Jag kom fram till att om jag stänger av AC'n helt när lyftflödet börjar minska så kommer luften tillbaka rätt snabbt och det är kallt hela tiden.
Teorin är att kylelementet fryser igen och det ska ju inte hända om allt fungerar. Läser här om en felende temperaturgivare och funderar naturligtvis om den har med "afrostning" av kylelementet att göra?

Hemfärden gick bra med tillfälliga avstängningar av AC och kyla fanns trots det hela tiden.

PS. Volvo förklarade vid ett tidigare tillfälle det låga luftflödet med att kupefiltret var smutsigt. Det var då ca 5 månader efter senaste bytet.DS
Användarvisningsbild
av MartinS
Per59 skrev:Har upplevt problem med AC som påminner om det som beskrivits tidigare. Kort kan man säga att själva kylan (temp) finns men att luftflödet har en tendens att minska till nästan eller helt obefintligt.

Vid senaste långturen (i helgen) slutade luften att komma helt och jag fick nästan för mig att något spjäll inte fungerade. Fläkten gick att rusa men det kom inte mera luft för det. Det gick däremot att höra att det pyste och fräste om luften och det kändes kallt vid luftinblåset i mitten.
En kort paus med avslagen motor gjorde ingen skillnad och rutorna fick öppnas för att få luft.
Efter en lite längre paus kom luften senare tillbaka och vi började fundera på orsaker....

Jag kom fram till att om jag stänger av AC'n helt när lyftflödet börjar minska så kommer luften tillbaka rätt snabbt och det är kallt hela tiden.
Teorin är att kylelementet fryser igen och det ska ju inte hända om allt fungerar. Läser här om en felende temperaturgivare och funderar naturligtvis om den har med "afrostning" av kylelementet att göra?

Hemfärden gick bra med tillfälliga avstängningar av AC och kyla fanns trots det hela tiden.

PS. Volvo förklarade vid ett tidigare tillfälle det låga luftflödet med att kupefiltret var smutsigt. Det var då ca 5 månader efter senaste bytet.DS
Det låter ju precis som tempgivaren.

/Martin
av SccR
Det är tempgivaren. :evil:

All inluft som går till ACn går igenom ett "rör". Tempgivarens uppgift är att reglera kylningen i röret så att inte röret fryser igen (enkelt förklarat). Stänger man av ACn så tinar röret. Jag fick betala ca1500kr på en Volvo verkstad. :cry:
av hinken
Bytte en pressostat på kylröret under motorhuven, pris 175 spänn. Den var på hela tiden förut - isproppen proppa igen både kyla o luft till slut, efter upptiningen kom kylan igen - isproppen smälter snabbt i värmen
//Hinken
av hup
Felet var att det var för lite kylmedium. Man fyllde på och nu fungerar den fin fint igen och väsandet är borta.

Man provtryckte men hittade ingen läcka, dock fyllde dom även på lite spårvätska i systemet så att man i eftrehand kan hitta en ev. läcka med hjälpa av UV-lampa.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]