Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filippb
Djungelbrand skrev:Hej!

Undrar lite över vad folk väljer för fälgar? Jag har precis ändrat mig från 20" R-design till 21" 10-eker, detta efter att jag såg dessa live på en S90 med style kit och det va så sjukt snyggt! Det man inte riktigt ser på bilderna är att ekrarna är bearbetade så det är lite "råaluminium" längst ut.

Frågan är om man kommer att ångra sig. Har provkört en V90 D4 med 18" och den var ju hur bekväm och tyst som helst. Har någon provkört en V/S90 med 21"??

//
A
Lånade just en svart S90 T6 med 21" turbinfälgar och style kit från Upplands Motor över söndagen - är det möjligen den du såg? :)

Fälgarna och kittet gör bilen fantastiskt snygg men skulle aldrig välja dessa fälgar själv - lite för mycket gängledarvibbar för min smak, kanske just kombination av svart sedan och överdrivet stora fälgar som spökar :)

Annars hade bilen en ganska mjuk gång på vissa underlag men kunde snabbt bli väldigt bullrig på äldre/grövre asfalt. Ojämnheter och broskarvar kändes väldigt tydlig.

Sedan sticker fälgen lite ut över gummit och även fälgskyddet så risk för kantstötning är väldigt stor om man ska gatuparkera.
av Djungelbrand
Ja det är de fälgarna jag menar.

@flipp: Nej det var inte den. Den jag såg stod på Bildepån i Varberg. Hahah håller med om gängledarvibbar på en svart sedan, tror inte det känns så "gängledigt" på en osmium grå V90 dock. Fan nu blir jag osäker igen, har dock aldrig stört mig på kass komform när jag kört däck med riktigt låg profil mest ljudet jag är orolig över. Undra om man kan reklamera fälgarna om det visar sig vara för illa.. Vad har du valt för fälgar till din??
av filippb
Du borde absolut kolla runt och försöka ordna en provkörning med 21" hjul, det här med ljud och komfort är ju högst personligt och det jag tycker är för bullrigt kanske du är van vid om du har kört låg profil mycket.

Jag är nog den "bekväma" typen som tycker att t.o.m v70 r-design med sina 18" Cratus kan vara för stötiga och bullriga speciellt på en dålig väg så jag försökte sätta ihop en komfortvagn denna gång.

Det blev 18" för både sommar- och vinterhjul - gillar starkt turbindesignen och har svårt för kromet och fälgen i Inscriptionpaketet, annars skulle nog 19" turbinfälg vara perfekt.

Fälgen du är sugen på är ju grymt fin ihop med mörk lack annars och får en ganska rå look när ytan blir lite skitig efter några mil på vägen.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Dregel
Användarvisningsbild
av VolvoB20
filippb skrev: Lånade just en svart S90 T6 med 21" turbinfälgar och style kit från Upplands Motor över söndagen - är det möjligen den du såg? :)
Turbinfälgar ? Hur ser det ut nuförtiden?

Kommer ihåg volvos tubinfälgar man sålde en gång i tiden...
Bild
Bild
av Djungelbrand
Funderar vidare här...

Jag får inte riktigt ihop det med däckdimensioner och diameter/omkrets på de olika alternativen. Enligt min säljare så skall det vara samma rullomkrets för 21" som för 20 och 19. Vill ju inte att bilen blir högre med 21"...

255/40-19 ger en diameter på 686,6 mm och omkrets 2157 mm
255/35-20 ger d=686,5 mm och omkr 2157 mm
245/35-21 ger d=704,9 och omkr 2215 mm !!!

Om detta stämmer innebär det ju att bilen nästan blir 1 cm högre med 21... Vet dock att 21" fälgen är ganska bred för ett 245-däck så möjligen blir profilen lite lägre då man stretchar ut däcket lite..
av filippb
21" borde absolut vara större än 20" med samma profil, du har ju en tum till på höjden och borde ju ge en halvtum högre markfrigång. Noterade även hur tight hjulet satt i hjulhuset på S90 som jag lånade, helt klart mindre avstånd än med 18".
av Djungelbrand
däcket på 21" fälgen är ju dock smalare vilket för att profilen blir lägre än på 20" fälgen

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]