- tis 23 aug 2016, 16:45
#1103475
När jag lämnade in bilen för tre år sedan byttes packningen under overdivern ut mot ny då den tidigare ägaren påtalade det. Nu när det har varit blött ute så har jag sett att det läcker olja igen och det finns oljedroppar under overdrivern igen.Då det inte hjälpte med ny packning undrar jag vad man kan göra för att stoppa detta. Det försvinner c:a 1/2 liter per år. När jag skulle kolla nivån idag satt bulten som berg så jag fick inte loss den med ett spärrskaft. Dum fråga kanske, men visst är det moturs man ska skruva loss den? Kan jag skada något om jag ett längre verktyg och använder betydligt större kraft.
På internet, och även i detta forum, finns det olika meningar om vilken olja som ska vara i m46 m overdrive. Hos mekonomen köpte jag ATF Castrol Transmax Dex III Multivehicle vilket var det närmaste jag kom. Enligt OKQ8 så är den korrekta oljan ATF typ FG dock inte dextron utan ford m2c33F. Mekonomen hade inte motsvarande olja men trodde inte att det gick att komma närmare. I lådan finns det för närvarande är det antagligen en olja som inte är ATF utan för manuell växellåda av någon sort. Kan jag fylla på med den ATF olja jag köpt eller måste jag tömma lådan och byta. Det jag fått ett hum om är att det finns en djungel av olika specifikationer för växellådsoljor. Trösten är att alla vanliga motoroljor passar till när en bil uppnår en så pass respektabel ålder som min pärla. För moderna bilar så är det en liknande djungel för motoroljor enl mekonomen :D
På internet, och även i detta forum, finns det olika meningar om vilken olja som ska vara i m46 m overdrive. Hos mekonomen köpte jag ATF Castrol Transmax Dex III Multivehicle vilket var det närmaste jag kom. Enligt OKQ8 så är den korrekta oljan ATF typ FG dock inte dextron utan ford m2c33F. Mekonomen hade inte motsvarande olja men trodde inte att det gick att komma närmare. I lådan finns det för närvarande är det antagligen en olja som inte är ATF utan för manuell växellåda av någon sort. Kan jag fylla på med den ATF olja jag köpt eller måste jag tömma lådan och byta. Det jag fått ett hum om är att det finns en djungel av olika specifikationer för växellådsoljor. Trösten är att alla vanliga motoroljor passar till när en bil uppnår en så pass respektabel ålder som min pärla. För moderna bilar så är det en liknande djungel för motoroljor enl mekonomen :D