Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eriksson87
Tjena har en xc70 -01 som går väldigt ryckigt. Kör jag plattan i mattan så är det som att den misständer i 2 sekunder sen kommer det världens fart och går bra till nästa växling. Kör man på 3an tex plattan i mattan så rycker den. Släpper man gasen och väntar 1 sekund ungefär och gasar igen så är det inga problem. Har efter ett par mil fått en felkod P1171 vilket verkar vara lambda sonderna eller LMM. Kan det vara magnetventilen som sitter på luftburken? Har ibland ett surrande/snabbt tickande när jag stänger av bilen. Vilket jag förstått kan vara magnetventilen. Någon som kan tänkas ha en aning?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
av Eriksson87
Har varit inne på tändspole också då det är typ såna symptom. Men borde det inte rycka när jag släppt gasen också? Har ej fått någon felkod på misständning

av Eriksson87
Har 2,4T b5244t3 om det spelar roll? Har ej testat med acn. Får göra det imorgon. Känner ju igen fenomenet från en annan bil som det var tändspolen på men tycker det är konstigt att jag inte får felkod på misständning. Jag får ju en felkod som är P1171 men den kommer sporadiskt. Kan ta 2 mil kan ta flera veckor innan den dyker upp

av MickeM
Med den felkoden skulle jag FÖRST leta vakuum eller turbotrycksläckage.
Det försvinner/tillkommer troligen luft som LMM ska mäta upp exakt.
Spruckna turbo eller vevhusventilationsslangar, osv...
Troligast.

Microkskopiska sprickor i halsen på tändspolen kan ge små överslag, och ryck / tvekande vid acceleration, främst lågvarv. (Alltid varm motor)
Bilens dator hinner inte med de smårycken, och felkod sätts inte.

Jag har satt 2 lager eltejp tillfälligt på spolar och tänskabelhalsar, för att utesluta detta.
Försvinner rycken, så byt tänsspolar, eller prova att ta bort på en och en, tills du finner den skyldige.
Ingen skillnad, så ta bort tejpen och felsök vidare....
av Eriksson87
valln skrev:Det kan vara lurigt med tändspole så det skulle kunna vara ett fel, eller förresten hur har du det med tändstiften??
Tändstiften bytte jag i våras till Volvo original. Har försökt kollat efter luftläckage men har inte hittat något

Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
rengöra eller byta spjällhuset?
på sonens 2,4t -01 a gjorde det susen att rengöra huset den rykte o höll på blev som en ny bil efter detta!

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]