Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lindfors
Farsan köpte en S60 addition 140hk-05.

Saken är den att den är extremt orkeslös och bökig i stadskörning. Måste gasa som en galning för att bilen inte ska lägga av när man lägger i en växel.

Känns alltså inte som ett kopplingsfel utan snarare att motorn har extremt dåligt vridmoment, vilket är konstigt eftersom flera sagt att 140hk ska vara lättkörd, som det är just nu är ju en gammal 240 betydligt mera lättkörd.

Vi pratade med volvo och de erbjöd sig att uppgradera till "senaste" programvaran för 700 spänn.
Kan detta verkligen påverka något?
Användarvisningsbild
av Loner
Samma upplevde jag när jag hade en V70 170hk MY07 som hyrbil unde ren vecka, fick motorstopp och hade mig hela tiden..

Min 2.4T är bra mycket vridstarkare på tomgång...

/L
Användarvisningsbild
av greeeken
Min 170 har ingen problem alls.
Visst det är ingen racer kan jag säga. Inte speciellt snabb heller tar ett par dagar att komma upp till 200 känns det som.
Men att den ska dö i stadstrafik då måste det vara fel nånstans
av Bias s60
Prova att rengöra luftmassemätaren försiktigt med en topps med lite sprit på (på givaren) . byt luftfilter. kolla bälgen mellan luftfilter o spjällhus så allt sitter som det ska. Hjälper inte det får du åka till volvo och kolla med datorn om dom hittar något annat. Sen kan man byta mycket själv om man har lite kunskap, köp en rep bok om just din mod det är jättebra. lycka till
av Rikard77
tja ! ja har en s60-01 140hk jag upplevde inte den så jäkla slö som du
beskriver så nått vajsing värkar d vara. när du har fixat det
så lämnar du in den på chippning så blir bilen ännu
trevligare :D

M.V.H
Rikard 8)
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.