NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manio
Hej,

Ny på forumet med nyköpt Volvo V50 T5 08a!

Har en fundering kring hur min AC/ECC mår. Den servades när jag köpte bilen, så ska vara nypåfylld.

* Det finns ett tickande ljud i kupén som är relaterat till ACn (försvinner om jag stänger av ACn). Inte tillräckligt högt för att höras över stereon men är det tyst så hörs det tydligt. Låter typ som ett relä som slår till. Först hörs ett svagt vinande ljud (fläktliknande), sen två klick strax efter varandra. Upprepas regelbundet med kanske 10-20 s mellanrum. Låter som att det är bakom kontrollpanelen.
* Luften som kommer är ojämnt kall. Den "pulserar" liksom i kyla: kallt, sen varmare tills det blir ungefär "rumstemperatur" och sen kallare igen osv. Det verkar (kan vara inbillning) som att luftens kyla varierar i precis samma intervall som tickandet.

Normalt eller fel? Nån som har någon idé?
Användarvisningsbild
av grillchips
Sök på magnetkoppling här på forumet så får du nog upp ett gäng trådar som liknar detta, spontant låter det som att du behöver shimsa kopplingen men ja, läs runt lite och bilda dig en uppfattning. :)
av manio
Tack för svaret!
När jag lyssnar utanför bilen med motorhuven öppen så är det ett tydligt "klickljud" med efterföljande förändring i belastning på motorn - jag gissar att detta är magnetkopplingen som slår till? När jag testade nu på morgonen (kyligt ute, bilen stått i skuggan) så slår den till ca var 10e sekund. Är det för ofta? Vad är normalt?
Senast redigerad av 1 manio, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag vet faktiskt inte vad som är normalt eller hur kopplingen beter sig, men min spontana tanke kring det är att den försöker koppla på men hakar inte i ordentligt varpå den "pulserar" med 10-20s mellanrum.
av manio
Ok. Jag har läst en del om magnetkopplingen och schimsning nu. Men vet fortfarande inte om det är problemet (om det nu ens är ett problem). Hur diagnostiserar man magnetkopplingens hälsa egentligen? Antar att den sitter vid multiremmen nånstans, men är svårt att se uppifrån.
av manio
Spelade in en video på ljudet i kupén, med blinkers som referensljud. Man kan höra att klickljudet i kupén har samma intervall som magnetkopplingen (man det hörs inte riktigt på videon dock).

https://goo.gl/photos/KtKPX8wF5cAjQvjh8

Kanske är allt som det ska vara, men jag tycker att den kopplar in och ur lite väl ofta?
av manio
Kära Internet, varje dag lär man sig något nytt. Idag hur man hittar magnetkopplingen på en v50 :) Gav också möjlighet att plocka bort lite skit under skärmkanten.

Bild

Bladmåttet säger att det är mer än 0,3 mm iaf. Lite svårt att mäta bra då det är lite skålat runt om, men nånstans 0,5-0,6 kanske.

Video här: https://goo.gl/photos/jMNMXx4FQ1gnrAK89

Känns inte som att det är något uppenbart fel eller? Nån expert som kan ge ett omdöme?
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]