Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en v60 d5 -11 som gått 8100 mil, hade bilen inne i vår egna lilla verkstad idag för att se om någon bussning var dålig i bakvagnen - bakdäcken som gått ca 700 mil har nämligen blivit sågtandade på insidan och bilen är nervös på vägen med 235/40-18 (men går bra med 16" på vintern).

Där såg allt bra ut, men så fick jag för mig att kontrollera multiremmen pga risken för kamremsras om den går sönder, och det såg inte så bra ut. Remmen spårar nämligen inte mellan vevaxel och spännare - spännaren verkar skev/glapp och rullen är lite vinklad i förhållande till övriga remskivor. Dessutom syns en del torrsprickor så det är dags att byta ändå. Men att rullen till sträckaren lutar oroar mig en smula, den ger inga direkta missljud så ett glappt lager verkar osannolikt. Har hört om något fäste till någon löprulle/spännrulle som kan bli skevt vid remhaveri. Detta var tyvärr inte så lätt att fånga på bild.

Sedan fick jag för mig att kolla hur kamremmen såg ut, det var inte heller någon kul syn. Något måste ha kommit in och hamnat mellan rem och ett drev. Någon som varit med om något liknande?

I morgon blir det ett samtal till volvoverkstan för att kolla pris på rembyte, är det allt för dyrt får det väl bli så att jag gör det själv, men jag har egentligen inte tid just nu :-(

BildBild
Bild

Sent from my iPhone using Tapatalk
Priset hos den auktoriserade Volvoverkstan var helt ok och de hade tid att ta bilen redan på onsdag, så jag bokade tid. Brukar annars göra det mesta själv, men prisskillnaden var så pass liten (2500kr) mot att köpa delar och det specialverktyg som behövs för att hålla mot vevaxeln, och så är det värt en del att få kvitto på jobbet.

Det blir kamremsbyte inkl löp- och spännrullar men inte vattenpump, den byts normalt först vid andra bytet (36000 mil) enligt personen jag pratade med. Det skulle kosta 2300:- extra och eftersom min inte ens gått halva intervallet för första bytet ser jag ingen anledning att byta den.
Man byter även multiremmen, och spännaren skulle tydligen bytas mot en uppdaterad modell kostnadsfritt (P)

Remmen till AC:n byts tydligen inte.

Totalt kostar det 5500:- vilket givetvis är sura pengar när man räknat med att inte behöva byta kamrem på flera år, men å andra sidan är det betydligt bättre än ett ras, och jag hade ändå behövt byta kamrem någon gång under tiden jag äger bilen.

Remmen hade säkert hållt att köra till verkstan (3 mil) - den kan ju ha sett ut såhär en längre tid, men eftersom jag har både släp och dragbil tänker jag inte chansa :???:
I Emmaboda, Kalmar län. Liljas bil heter firman. (Fast jag kom till liljas i Växjö när jag ringde så jag antar att det är samma pris där).

Lastat och klart, tar det säkra före det osäkra och tar den på släp dit.

Bild

Sent from my iPhone using Tapatalk

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]