Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det här är säkert inget unikt fel men eftersom det är lite svårt att beskriva ljudet är det inte helt lätt att söka på.

Min bil har ett gnällande/gnisslande/gnyende ljud för sig som uppstår strax under 1500 varv och sedan försvinner eller helt enkelt dränks av annat upp emot 2000 varv. Ljudet är inte särskilt högt så det dränks snabbt vid hastigheter högre än parkeringsplats eller 30-väg med täta bulor. Eftersom jag har en automat så passerar varvtalet området som ger ljudet väldigt ofta vid lågfartskörning, annars hade det nog inte varit så störande. Det hänger inte ihop med turbosuset när den börjar ladda.

Det låter lite gummiartat eller plastigt, inte metalliskt. Är det rimligt att någon av remmarna kan göra ett sådant ljud? Det är 3000 mil kvar till 32000 och kamremsbyte. Är remspray ett fungerande sätt att felsöka om det är källan?
Är det remmen då?
Låter det när du står stilla också?
Har du lyssnat i motorummet, när den går, för bättre lokalisering?
En medhjälpare måste gasa liteför att få 1500 varv. Omöjligt ifrån motorrummet med elektroniskt gasspjäll....
MickeM skrev:Är det remmen då?
Låter det när du står stilla också?
Har du lyssnat i motorummet, när den går, för bättre lokalisering?
En medhjälpare måste gasa liteför att få 1500 varv. Omöjligt ifrån motorrummet med elektroniskt gasspjäll....
Nu när du säger det, nej det har jag faktiskt inte provat. Låter ju ganska självklart nu när du säger det.. Får göra det under veckan så kan jag väcka tråden igen för fortsatta spekulationer då.

Men det låter exakt lika vid samma varvtal på både ettans och tvåans växel. Högre växlar så överröstar vind och vägbrus. Så jag misstänker att det kommer att låta lika vid stillastående.
Vojje skrev:remspray är inte så kul att kladda med...
prova med 5-56 eller liknande på remmen om du vill utesluta den...
Ingen risk att det påverkar remmarna negativt? De har ju iofs suttit där ett jäkla tag och utsatts för allehanda skit redan så det kanske kvittar i det stora hela.
2ägaren skrev:Hade ju själv precis problem med frikopplingshjulet på generatorn, låter lite som det du beskriver i början när det blir dåligt.
HIttade ett klipp där de visar ett par sätt att felsöka det så det ska också göras.

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]