Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jfk
Har ett gasspjäll på min V70 -00 170h,som visar alla symtom som ett trasigt gör. ETS lampa,och motorlampa,tomgång pendlande mellan 500-1200 varv,bilen rycker,tomgången dör,idag gjorde den ca30 km/h på väg till jobbet. Kort sagt:dags för byte. Nu har jag förståss ett magneti spagetti mirelli idioti spjäll.med vit lapp. OM jag nu får tag på ett gul lappat spjäll, vilken av alla sifferkombinationer är det som skall överenstämma med det nya?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är väl egentligen inga siffror som ska stämma... Alla spjäll går att programmera/kalibrera för alla olika motormodeller(rekommenderas). Men tar du ett spjäll från en bil som har samma motor som din så kanske du kan smita undan utan att behöva kalibrera spjället(rekommenderas ej).
av TobbeViktor
Rekommenderar istället att du renoverar det du har,eller skaffar ett inbytes. Kolla t.ex atech2.com
Det finns inget som säger att det gula funkar problemfritt. Jag har bytt mitt "vita" mot ett begagnat "gult". Det höll i ca. 1,5 år, sen gav det upp också. Blev en renovering/uppdatering av det. Funkat problemfritt sen dess.
Rekommendationen om du ändå ska ta ett begagnat, så försök hitta ett från samma motor, dvs glt - modellen.
av jfk
Hmmm... Tack för era svar. Ja,jag har ju bytt snart det mesta på den,så jag kan väl lika gjärna kosta på ett utbytesspjäll också.Känns som det mesta får bytas ut runt 25-30 tusen mil. Corollan jag körde 15.000 mil med behövde jag bara byta belägg och ett hjullager på mellan 15-30.000 mil.kanske man blev bortskämd... Nåja,får kolla vad ett sånt kostar då. Är väl flera tusentals kronor kan jag väl tänka mej.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tror inte det är SÅÅÅ dyrt att renovera spjället... Under 5 iaf.

Och jo, volvos brukar kunna börja "gå sönder" vid runt 20k faktiskt. orginalspjällen brukar hålla mellan 20 och 30k i snitt, rätt stort spann men.

Personligen tycker jag runt 22-25k mil är rätt lagom att köpa begagnad volvo, då brukar det mesta klassiska vara utbytt. Undantag finns givetvis som alltid :)
av TobbeViktor
Vill minnas att en renovering eller utbytesspjäll låg runt 3500-kronorsstrecket för typ 2 år sen. Priset gäller om du skickar in ditt egna och får det renoverat, alternativt får ett utbytes och skickar in ditt gamla i pant.
Ska inte säga hundra, men har för mig att det rörde sig om de pengarna.
Var iaf värt det i mina ögon. Blev en mjukare reglering med hall-givarna(borstlöst) de sätter i.
av SubMarine
Skickade in mitt spjäll till Atech2 för renovering för 3 år / 8000 mil sedan. Funkat prima sedan dess. Har för mig det kostade runt 3500 spänn.
av jfk
Nu är gasspjället renoverat på atech2. Monterade det och har kört 30 mil. Den går mycket bättre och inga varningslampor har tänds. Men...tomgången ligger på 800-1100 varv. Den vandrar inte,utan varierar sej från gång till gång. Ingen skillnad om den är varm eller kall. Ska försöka kolla felkoderna senare. Känns ibland "småryckig" vid jämn hastighet. Ska kolla om den tar tjuvluft nånstans. Nån som har nåt annat tips?
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]