Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Hej

Jag har tittat på att byta till en XC70 Classic summum. Efter att ha kört, klämt och känt tycker jag mig tyvärr tveksam till läderklädselns kvalitet, och den känns inte särskilt skön att ta på. Jag har fått betydligt bättre intryck av skinnklädslarna på tidigare årsmodeller.

1. Har Volvo bytt skinnmaterial de senaste åren?
2. Vilken erfarenhet har ni av läderklädseln i just XC70 Classic? Både slitstyrka och komfort.
Användarvisningsbild
av Urbis
Hej! Var inte heller helt nöjd med känslan på skinnet i min xc70 summon som jag tog ut i maj, kändes lite plastig. Men efter ett antal behandlingar av skinnsmörja från en möbelaffär (inte IKEA) så blev det klart bättre! Hållbarhet har jag svårt att säga då jag bara kört 700 mil än.
Jag råkade i min okunskap köpa en av de ca 150 tillverkade XC70 Classic summum -16 som inte hade den vanliga XC70 läderklädseln utan den som är standard i V70 summum. Den började gå sönder efter 200 mil och ser nu efter 600 mil för erbarmlig ut. Klädseln i framstolarna ser ut ungefär om man tar på sig ett plagg som är alldeles för litet och det blir dragningar i sömmarna. Volvo kommer att byta klädsel, i vart fall i framstolarna, till samma men jag tänker inte ge mig förrän jag fått "orginalklädseln" i XC70 i hela bilen, vill inte ha denna skitklädsel igen. Man kan bara hoppas att den vanliga är bättre.
Användarvisningsbild
av V9097
Marlin1895 skrev:Jag råkade i min okunskap köpa en av de ca 150 tillverkade XC70 Classic summum -16 som inte hade den vanliga XC70 läderklädseln utan den som är standard i V70 summum. Den började gå sönder efter 200 mil och ser nu efter 600 mil för erbarmlig ut. Klädseln i framstolarna ser ut ungefär om man tar på sig ett plagg som är alldeles för litet och det blir dragningar i sömmarna. Volvo kommer att byta klädsel, i vart fall i framstolarna, till samma men jag tänker inte ge mig förrän jag fått "orginalklädseln" i XC70 i hela bilen, vill inte ha denna skitklädsel igen. Man kan bara hoppas att den vanliga är bättre.
Tråkigt att höra, stå på dig tills du blir nöjd. Intressant det där med att 150st XC70 tillverkats med en annan klädsel. Jag har lagt märke till att enstaka XC70 Classic på bytbil har klädseln från V70. Tråkigt om den håller sämre kvalitet, jag tycker annars den rent visuellt är lite snyggare.
MurreR skrev:Hur kan man se skillnad?
Klädseln från V70 summum har en lite annan indelning av fälten med läder. Det är några extra sömmar.
av MurreR
V9097 skrev:
Marlin1895 skrev:Jag råkade i min okunskap köpa en av de ca 150 tillverkade XC70 Classic summum -16 som inte hade den vanliga XC70 läderklädseln utan den som är standard i V70 summum. Den började gå sönder efter 200 mil och ser nu efter 600 mil för erbarmlig ut. Klädseln i framstolarna ser ut ungefär om man tar på sig ett plagg som är alldeles för litet och det blir dragningar i sömmarna. Volvo kommer att byta klädsel, i vart fall i framstolarna, till samma men jag tänker inte ge mig förrän jag fått "orginalklädseln" i XC70 i hela bilen, vill inte ha denna skitklädsel igen. Man kan bara hoppas att den vanliga är bättre.
Tråkigt att höra, stå på dig tills du blir nöjd. Intressant det där med att 150st XC70 tillverkats med en annan klädsel. Jag har lagt märke till att enstaka XC70 Classic på bytbil har klädseln från V70. Tråkigt om den håller sämre kvalitet, jag tycker annars den rent visuellt är lite snyggare.
MurreR skrev:Hur kan man se skillnad?
Klädseln från V70 summum har en lite annan indelning av fälten med läder. Det är några extra sömmar.
Är det den här klädseln ni menar ska finnas på en del XC70?

https://www.blocket.se/gotland/Volvo_V7 ... .htm?ca=11

Har skannat blocket efter -16 xc70 men hittar bara två sorters stolar och det är sport och "vanliga".

Ursäkta trådkapningen men jag är i köparsvängen och vill inte råka köpa fel klädsel.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Visst är skinn bra om någon skulle tappa en glas eller liknande . Bara torka av så är skicket återställt. Har skinn i vår bil, men på längre turer lägger vi alltid på en tunn sittdyna av tyg för komfortens skull.
Användarvisningsbild
av V9097
MurreR skrev:Är det den här klädseln ni menar ska finnas på en del XC70?https://www.blocket.se/gotland/Volvo_V7 ... m?ca=11Har skannat blocket efter -16 xc70 men hittar bara två sorters stolar och det är sport och "vanliga". Ursäkta trådkapningen men jag är i köparsvängen och vill inte råka köpa fel klädsel.
Ja det stämmer. Det fanns en XC70 till salu i Sundsvall nyligen med den klädsel du länkade till, men den verkar vara borta nu.
Jag anser att klädseln i v70 dels är snyggare att titta på och dels upplevs som ett mycket mjukare och finare skinn, men det verkar vara en sen batch som blivit felsydd och som spricker i sömmarna.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]