Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reimorutnik
Hej jag undrar vad det här är som just sitter vid servo pumpen? Eftersom de trycks ut servo olja just där vart muttern sitter.
Bilagor
image.png
image.png (1.2 MiB) Visad 660 gånger
av reimorutnik
Nå just vid den givaren, i muttern den sitter i läcker den ut servo olja, och tänkte kolla om ni har varit med om det eller hört nått sånt någonsin? Hur ska jag ta mig till väga att fixa det?
Användarvisningsbild
av Vojje
förmodligen en tryckgivare så att motorn kan kompensera för den ökade kraftåtgången när hjulen vrids.
Helt enkelt så att motorn inte stannar vid t.ex. en fickparkering :D
av reimorutnik
Okej, men min fråga är ju varför de trycks ut servo olja därifrån? Ingen som kanske har en aning om varför den gör de, eftersom de försvinner ju sakta men säkert från behållaren, och blir små pöl märken på marken.
Användarvisningsbild
av MartinS
Taskig o-ring?
av Truckdoktor
Precis. skadad o-ring eller själva givaren släpper igenom olja in i kontakten (se Oljetryckgivare Volvo FH/FM).

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av reimorutnik
Nå om jag vill ta lös givaren å skruva lös muttern. Finns de tryck i den där grejjen, vill ju inte ha olja överallt, tänkte ta och kolla felet så.
av kralles
Inga problem att skruva lös och byta inget tryck,
fick göra det på min läkte i oringen.
Rätt dyr sak för en sån liten pryl vill jag minnas.
men man har ju inget val.
av reimorutnik
Är det en oring som man kan köpa vart som helst ifrån eller nått som måste hämtas från Volvo ? Och är det bara oringen som behövs bytas å inge annat?

@Lövet , Laddare hemma har vi tyvärr […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]

Går i bilbytartankar och är lite os&aum[…]

någon som vet vart man kan köpa en ny t[…]