Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MNN
Nu börjar jag få kläm på det här tack vare er hjälp.Nu står min bil ute året runt så jag kommer ha Auto på hela tiden.När jag kör korta sträckor som typ till jobbet som tar 10-15 min och det är kallt ute bör jag väl sätta Auto av när jag stänger motorn då jag inte kör bilen på åtta timmar igen annars finns det risk att värmaren är på och tar på batteriet?Och när jag startar för att köra hem sätta den på Auto igen så den hjälper till att värma motorn.
Användarvisningsbild
av Derank
Auto sköter allt själv, du behöver inte slå av el på något, auto är auto, sköter sig självt, låt den stå på auto.

Avresetiden ställer du sedan på tiduret
av svedan
"Auto" och timer har inget med varandra att göra. "Auto" hjälper dig att få varmt när du kör dvs startar när du startat bilen och får snabbare upp temperaturen (kör du 1 min bara hela tiden kan du stänga av. Jag har haft auto på de sista 100 000 milen) . Timer använder du när du vill ha varmt innan du kör!
Användarvisningsbild
av Perra83
Sen om du använder tiduret flitigt eller kör direktstart utan att motorn går då MÅSTE du ladda batteriet emellanåt. Ladda gärna så ofta du kan. Batteriet mår bäst av att vara fulladdat. Många rycker på axlarna men efter första gången bilen inte startar på parkeringe ändrar man åsikt.
Typ alla på jobbet med en Volvodiesel har numera en Ctek laddare.
av BennyL
Se det som två helt olika system.
"Auto" har bara med att hjälpa motorn att bli varm/hålla värmen när du kör bilen, dvs den startar värmaren när du startar bilen kall om det är under typ +5 grader ute och går till motortempen är typ 80. Om tempen sjunker går värmaren in och stöttar igen. Det har att göra med att moderna dieslar är så dåliga på att avge spillvärme.

Tiduret eller VOC är förvärmning av bilen så att den är varm och skön och isfri när du skall iväg och tiden som står på tiduren, både den i bilen och den i VOC är när du tänkt åka iväg, sedan räknar bilen ut hur mycket i förväg den måste starta värmaren beroende på utetemp.

Och som sagts tidigare, med dina körmönster och om du kommer att köra värmare i båda ändar av arbetsdagen så kommer du att behöva en batteriladdare som stöd
av Primus
Verkar som du greppat detta nu. (Här har jag en fråga till andra som läser detta; värmer värmaren motorn eller bara kupén?) Om man inte har väldigt speciella uppfattningar är det absolut enklaste att ha Auto på. Om du sedan ställer in avresetid i bilen eller via VOC är en ren smaksak. Auto och start av värmare har i grunden två helt olika syften. Auto har till uppgift att få upp temperaturen på kupén/motorn när du kör. En diselmotor är så effektiv att det inte uppstår så mycket värme så det tar lååååång tid för kupén/motorn att bli varm om det är kallt ute. Att starta värmaren innan avresa är för att kupé/motor ska vara varm innan du startar motorn.

Likaså, om du hellre vill startar värmaren manuellt än med en bestämd tid via VOC en stund innan du åker är helt upp till vad du är bekväm med. Jag har ofta lite oprecisa tider på morgonen, jag åker helt enkelt när jag är klar, så ofta startar jag manuellt. Om det inte kommit mycket snö behövs förvånansvärt kort tid. Om jag glömt sätta igång den räcker det långt att starta innan jag tar på mig ytterkläder. Och då står ändå bilden 5 meter från ytterdörren. I vårt förra hus hade jag två/tre minuterspromenad till bilen och då satte jag alltid på innan jag tog på ytterkläderna.
Användarvisningsbild
av Perra83
Både motorn och kupén värms. Det är samma kylvatten som cirkulerar mellan motorn och värmeelementet i kupén.
av MNN
Nu när det är 15 grader varmt så behöver man inte värmaren så klart.Provade för skojs skull ställa varmaren på Auto men den sattes på AV direkt.Antar att de är normalt?
Användarvisningsbild
av Perra83
MNN skrev:Nu när det är 15 grader varmt så behöver man inte värmaren så klart.Provade för skojs skull ställa varmaren på Auto men den sattes på AV direkt.Antar att de är normalt?
Den kan stå på auto hela året. Först vid några plusgrader som tidigast går den in och värmer.

Ska du prova värmaren använda direktstart. Som sagt det måste vara 12°C el kallare för att den ska starta.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]