- sön 21 aug 2016, 20:54
#1102923
Det är svårt att komma till annan slutsats än att en mer än fyrcylindrig motor skulle lyfta hela 90-serien rejält. För någon bränslebesparing ger ju inte fyran jämfört med konkurrenterna, det är en sak som är klar. XC90 D5 brukar dra på pricken som Q7 272 hk i tester... och den går som en raket jämfört med Volvon.
Visst funkar en fyra. Var på ett mingel i eftermiddags och två hade 520d, en 530d. En del tycker sexa är onödigt, andra inte. Men jag tycker det är svårt att komma ifrån att en sexa ger fördelar även för den som inte är bilintresserad. Den går lugnare, tystare, mjukare, låter bättre, är och låter mer kraftfull, mer premiumkänsla. Min fru är mycket ointresserad av bilar men kommenterade spontant en fyrcylindrig diesel häromdan: Den lät fult. Samma när vi för ett antal månader sen hade en lånebil, BMW X1 20d. Audin med dieselsexa eller Volvon med bensinfyra har hon aldrig kommenterat...
PH
Visst funkar en fyra. Var på ett mingel i eftermiddags och två hade 520d, en 530d. En del tycker sexa är onödigt, andra inte. Men jag tycker det är svårt att komma ifrån att en sexa ger fördelar även för den som inte är bilintresserad. Den går lugnare, tystare, mjukare, låter bättre, är och låter mer kraftfull, mer premiumkänsla. Min fru är mycket ointresserad av bilar men kommenterade spontant en fyrcylindrig diesel häromdan: Den lät fult. Samma när vi för ett antal månader sen hade en lånebil, BMW X1 20d. Audin med dieselsexa eller Volvon med bensinfyra har hon aldrig kommenterat...
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24