Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Skall det vara vits med att byta så tycker jag att den man byter till skall vara rejält mycket nyare. Min XC70 -06 hade rullat 19700 mil och började kräva byte av slitdelar utöver den rean dyra servicen. Jag bytte till en 7 år nyare Skoda Superb Alldrive som rullat knappt 3000 mil. Under nästan ett och ett halvt år gick det på ett ut mot Volvon trots billån. Skodan kostar ungefär lika mycket i skatt och försäkring men går oändligt mycket snålare då det är en diesel. Volvon gick på bensin. Reparationer och underhåll utöver service gjorde att Volvon blev dyr i drift.

Alla bilar kostar schaber att äga men jag lägger hellre pengarna på underhåll av en nyare och fräschare bil än en gammal.
Hade en ny bruksbil tidigare, Lexus IS 220D, körde den till 9500 mil utan att få några dörruppslag eller andra parkerings skador, jobbig och dyrt att behöva serva hos auktoriserad verkstad också. När jag bytte jobb 2013 och började köra 5000 mil om året så bestämde jag att börja köra väl inkörda långmilare av värde minskning skäl.Lexusen byttes mot en ny Camaro 2014 som fick bli hobbybilen och min sista nybil någonsin att behållas resten av livet. Xc 70 anskaffades för 40000 kr och har körts 15000 problemfria mil som bruksbil, skönt att kunna parkera närmast ingången på Ica utan att bry sig om dörruppslag den har ju redan sådana. En ny bil av brukstyp ska förlora ca 50% på 3 år och 5000 mil men tänk då om jag kört nybilen 15000 mil vad hade det kostat mig att byta vårt 3dje år om jag valt att fortsätta byta till ny. Vilka bilar håller då efter 30000 mil? Ja Volvo V70n bevisligen ,MB trodde jag men blev tveksam efter provkörningen, Audi? Tveksamt efter frågat mina vänner på Vag verkstaden, Bmw hm kanske om man väljer rätt motor. Hur är det med Xc 70 från 08? Den har väl hela 3000 mil eller 2 år mellan servicen och då är väl en långmilare bättre som fått ny olja minst en gång om året, tänkte mig en sådan till rätt pris om jag ska byta upp mig lite. 4 hjuldrift, diesel och automat är ett krav numera på min åretruntbil. Var ingen Volvo vän tidigare men är numera oerhört imponerad av Xc70 D5 Aut som drar mindre Diesel än min 2 hjulsdrivna man vxl Lexus gjorde och är 10 gånger mer praktisk, att Volvon sedan krånglat mindre mellan 40-55 tusen än 15-30 är väl bara att lyfta på hatten för, men någonstans finns väl en ände gissar på 65 tusen mil. Beg turbo med montering ca 6000 kr och 2 år till eller sälja den för 15000kr och köpa en 08 för 65000 kr ??? Men det finns ju Volvofirmor som tycker att en välsliten 25 k mils Xc 70 08 är värd över hundra tusen, det fick jag för min Lexus som var i nästan nyskick i inbyte när den var 4 år och 9500 mil. Får se var nya V90 gör med andrahandsvärdet på V/XC 70 08-15 framöver?
llesrof skrev:Skall det vara vits med att byta så tycker jag att den man byter till skall vara rejält mycket nyare. Min XC70 -06 hade rullat 19700 mil och började kräva byte av slitdelar utöver den rean dyra servicen. Jag bytte till en 7 år nyare Skoda Superb Alldrive som rullat knappt 3000 mil. Under nästan ett och ett halvt år gick det på ett ut mot Volvon trots billån. Skodan kostar ungefär lika mycket i skatt och försäkring men går oändligt mycket snålare då det är en diesel. Volvon gick på bensin. Reparationer och underhåll utöver service gjorde att Volvon blev dyr i drift.

Alla bilar kostar schaber att äga men jag lägger hellre pengarna på underhåll av en nyare och fräschare bil än en gammal.
Det där blir dock en glädjekalkyl. Året efter du bytt slitdelarna kostar underhållet 0kr på Volvon medans Skodan fortfarande har en rejäl värdeminskning.
mb:n du testade måste varit väldigt slutkörd. för är det något mb är så är det att ha kvar känslan, sällan något skrammel, inredningen känns oftast som nästan ny fast den gått 50 tusen och deras dieslar och lådor är så mycket bättre än tex volvos stenkrossar. vi har en 08 xc70 d5 aut, och jag är inte imponerad över den, den går tyst invändigt men där slutade det positiva. motorn låter jävligt illa, råmar och vibrerar, automat som hör hemma på 1800 talet och växlar ner hela tiden, den vet inte vad vridmoment är och drar mycket soppa 0:85-09 l mil i 90 km/h 3 mil enkel väg till jobbet och lite stadskörning då jobbet är i stan
osla skrev:drar mycket soppa 0:85-09 l mil i 90 km/h 3 mil enkel väg till jobbet och lite stadskörning då jobbet är i stan

Uh, då lär det väl nästan vara något fel på den? Det där är tämligen exakt vad jag snittar med min gamla bensinar-T5a under liknande färd. ??:-/

Visserligen är XC70 tyngre än min sork men.. 11 år nyare plus diesel... Den borde dra mindre än en 11 år äldre bensin-turbo.
Lövet skrev:
llesrof skrev:Skall det vara vits med att byta så tycker jag att den man byter till skall vara rejält mycket nyare. Min XC70 -06 hade rullat 19700 mil och började kräva byte av slitdelar utöver den rean dyra servicen. Jag bytte till en 7 år nyare Skoda Superb Alldrive som rullat knappt 3000 mil. Under nästan ett och ett halvt år gick det på ett ut mot Volvon trots billån. Skodan kostar ungefär lika mycket i skatt och försäkring men går oändligt mycket snålare då det är en diesel. Volvon gick på bensin. Reparationer och underhåll utöver service gjorde att Volvon blev dyr i drift.

Det där blir dock en glädjekalkyl. Året efter du bytt slitdelarna kostar underhållet 0kr på Volvon medans Skodan fortfarande har en rejäl värdeminskning.
Visst är det en glädjekalkyl. Min plånbok blir jätteglad av den. Min XC70 började blir dyr i drift vid sisådär 15000 mil. Då började jag få lägga pengar på slitdelar. Skodan har en bra bit tills dess. Sedan vet man ju inte vad som händer men det vet man ju inte med någon bil. Risken att en gammal bil som rullat långt pajar betraktar jag dock som större än att en nyare bil med betydligt färre mil på sig gör det.
Lucif3r skrev:
osla skrev:drar mycket soppa 0:85-09 l mil i 90 km/h 3 mil enkel väg till jobbet och lite stadskörning då jobbet är i stan

Uh, då lär det väl nästan vara något fel på den? Det där är tämligen exakt vad jag snittar med min gamla bensinar-T5a under liknande färd. ??:-/

Visserligen är XC70 tyngre än min sork men.. 11 år nyare plus diesel... Den borde dra mindre än en 11 år äldre bensin-turbo.
Min S80 -00 med automat och sugmotor drog typ samma med samma sorts körsträcka när jag hade den. Lite stadskörning, motorväg sen stadskörning igen (Falun-Borlänge). Så ja det låter suspekt :)
Lucif3r skrev:

nej, de gör dom inte, även en bekant har en exakt lika bil, och hans tar ännu mer men då kör han lite hårdare. är väl mycket för att lådan verkligen gillar att varva motorn det går mycket bränsle, men sen är ju inte 185 hk känd för att gå billigt heller
llesrof skrev:
Lövet skrev:

Visst är det en glädjekalkyl. Min plånbok blir jätteglad av den. Min XC70 började blir dyr i drift vid sisådär 15000 mil. Då började jag få lägga pengar på slitdelar. Skodan har en bra bit tills dess. Sedan vet man ju inte vad som händer men det vet man ju inte med någon bil. Risken att en gammal bil som rullat långt pajar betraktar jag dock som större än att en nyare bil med betydligt färre mil på sig gör det.
Jo, men jag tror inte du lagade bilen i storleksordningen 30 tusen om året. Det är ju minst där någonstans värdeminskningen ligger på Skodan. Tror snarare det är lågt räknat.

Att man tycker att det är "värt det" är en annan sak. Det är en annan budget ;-)
Lövet skrev:
llesrof skrev: Jo, men jag tror inte du lagade bilen i storleksordningen 30 tusen om året. Det är ju minst där någonstans värdeminskningen ligger på Skodan. Tror snarare det är lågt räknat.

Att man tycker att det är "värt det" är en annan sak. Det är en annan budget ;-)
Jag bryr mig inte så värst mycket om värdeminskningen. Jag får ju liksom ingen faktura på den varje månad. Jag har ju värdeminskning på allt utom möjligtvis huset och min synthesizers. Så med min glädjekalkyl så får jag väl ta från nöjeskontot för värdeminskningen. Senaste åren kostade XC70:n mig nästan 10.000:- i underhåll utöver årlig service. Då fanns det mycket kvar som förmodligen började bli slitet och förmodligen behövde underhåll eller bytas ut, ECC och turbo inte minst.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]

Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]