Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av the_dolph
Hej! Min bil har börjat läcka kylarvätska. Har inte hittat själva källan till läckaget men det blir blött nere på plastskyddet under motorn. Hade kört under 2 dar utan problem, sen när jag skulle ut och köra igår morse lät/gnekande ljud från motorutrymmet, men bara precis när jag startade sen var det borta. Hamnade i kö längre fram och fick krypköra i ca 10 min. 15 grader ute. Tyckte jag såg lätt ånga komma fram från fronten eller under fram. När jag kom hem och bilen stått ett tag och kylt ner sig var kärlet tomt på kylarvätska. Kan tillägga att jag lämnade in den hos mekonomen 4 dar tidigare för kamrem samt vattenpumpsbyte. Kommer även på nu att när jag hämtade bilen på verkstan så var det en blöt fläck under den. Såg inget som droppade från min, hade bråttom hem och tänkte inte mer på det. Fanns vätska i kärlet även då. Tänkte det kunde vara en annan bil.

Ytterligare en sak jag märkt är att tempmätaren tar längre tid på sig efter bytet av vattenpump att ta sig till normal arbetstemp. Kan även tillägga att tempen aldrig går över normal temp, stannar strax innan eller på normaltemp.

Ska in på mekonomen imorgon och påpeka felet. Tips på vad som kan fela tas tacksamt emot.

Mvh Lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk
av Rådlös
Utan att säga att det är just följande fel, så kan man notera att "moderna" kylare är av plast numera. (Gavlarna) Dom har ett lite svävande "bäst fördatum". Det kan vara så.
Det kan ju också vara någon packning eller rörstos som inte sluter tätt. Låt verkstaden reda ut det grundligt så att du får en tät bil.

Tempmätarna i bilar är inga precisionsinstrument. Ta inte dom värdena på bergfast allvar. När du har fått läckan tätad kan du kontollmäta motortemperaturen med t.ex en IR-termometer. Då ser du att "Vid det här strecket är temperaturen XX° och vid nästa streck är det XY° och ytterligare nästa är det YY°C." Rita upp ett diagram så har du bergkoll på detta sedan.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Var ut och testade en teori. Det var hål i kylaren. Lät bilen komma upp i arb temp. När ventilen från sensorn öppnades sprutade det ur ett hål på kylaren.

av volvo244gle
En tempmätare som tar längre tid på sig skulle möjligtvis kunna förklaras av att den nya pumpen pumpar bättre och fördelar värmen jämnare i motorn, men effekten borde vara marginell ändå.

Sitter hålet på insidan av kylaren? Känns troligt att verkstaden har haft sönder den i så fall! Det är ganska trångt om man byter pump med kylaren på plats och lätt att skada den.

När det börjar läcka "av naturliga orsaker" så är det ofta på framsidan (stenskott, vägsalt) eller i gavlarnas nederkant.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Skadan sitter på insidan. Är mest troligt att han som bytte vattenpumpen även skadade kylaren. Den drog även kylarvätska innan, dock ej lika mkt.

Användarvisningsbild
av the_dolph
Fick en ny kylare monterad hos mekonomen utan kostnad. De stod för allt :)

Användarvisningsbild
av the_dolph
Liten undran bara. Hur mkt kylarvätska ska det vara i kärlet vid varm motor när den är avstängd. Respektive kall motor när den har stått still över natten. Det var ingen synlig kylvätska i kärlet när jag kollade nu. Runt 40 min har den varit avstängd. Tippar på att de ev glömt fylla på sen bytet av kylare men ej 100% säker.

av NilsO
Nivån ska vara mellan markeringarna för "min" och "max", både med varm och kall motor.

Det brukar ta en stunds körning innan nivån stabiliserat sig när man tömt och återfyllt systemet, men under "min" ska det inte vara.

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]