- lör 20 aug 2016, 02:12
#1102558
Är det tjänstebil du ska ha så tycker jag Mercedes verkar va på hugget med väldigt attraktiv prissättning med fleet edition på E350 och väldigt bra förmånliga paket.
S90 imponerar inte så jättemycket på mig (om man nu får kritisera volvo) Är lite hård i bedömningen för jag tar hänsyn till den dyrare prisklassen S90 spelar i. Sämre baksäte & takhöjd än S80 med mer instängd känsla i S90 och lägre takhöjd men med bättre knäutrymme, trängre insteg där man sitter med huvudet i taket nästan. Mittplattsen är också sämre med högre kardantunnel. Gillar inte baksidan av framstolarna som är i plast! D5 motorn hör inte hemma i prisklassen över 600" S90 D5 känns inte tillräckligt premium i drivlinas körkänsla, hade högst förbrukning i verklig körning i automotorsport:s test 0,83 det är mer än t.ex bmw:s 530d 6-cyl som var med i testet. Markant högre förbrukning än föregångaren, S80 D5 MY14 5-cyl som jag körde i 3500mil med snittförbrukning verklig körning 0,63l mil blandat med gasglad fot!
Självklart är hela bilen ett välbehövligt framsteg för Volvo, men det går knappast jämföra med den utgående föregångaren S80 då prislappen på sprungit iväg till ca 120.000kr mer för motsvarande utrustad bil. Känns som inspiration hämtats från Audi för den fluffiga klassiska Volvo komforten är borta, då de valt att ha hårdare stolar, och ett väldigt piggt & fint chassi som gör bilen mer körglad, men på bekostad en del av komforten.
För mig är volvo knappast mer premium nu än var dom var innan.
Tycker det har blivit väldigt mycket Volvo hysteri i Sverige med S90/V90, allting är så bra...
Nu:S80 V8 Executive
S80 D4 Classic Summum 200HK MY16 Savile Grå 19" Bor -16
S80 D5 Summum manuell 215Hk -14
XC60 D5 Aut. R-Design -11
S60 D5 R-Design manuell 215Hk -14
XC70 D5 AWD 185HK Aut -07
V70 T5 260HK 19"R-hjul,HR-sänkt Summum Automat -07