Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker tvärtom. Har absolut inget mot att åka fyra. Så länge det är en bensin, diesel är ett oväsen oavsett antal burkar. Saknar verkligen inte varesej sexa eller femma. V8 möjligen men det är mer på nöjeskontot.
Ser att S90 är dyrare än 530d i autobilds artikel. Den svenska prissättningen talar ännu mer till Volvos fördel då den är rejält rabatterad i Sverige.
Gorban skrev:Ser att S90 är dyrare än 530d i autobilds artikel. Den svenska prissättningen talar ännu mer till Volvos fördel då den är rejält rabatterad i Sverige.
Sverige är en konstig marknad för jag gissar att även 530d är billigare än i Tyskland, inte bara Volvon. Fast inte lika stor skillnad. Bilar generellt är billigare som listpris i Sverige, trots högre moms och vagnskadegaranti. Men framför allt är ju tjänstebilarna billiga. E-klass, 5-serie och A6 under 332000 (7,5 basbelopp) är enormt billigt jämfört med andra länder. Gäller såklart även S90/V90...
Är det tjänstebil du ska ha så tycker jag Mercedes verkar va på hugget med väldigt attraktiv prissättning med fleet edition på E350 och väldigt bra förmånliga paket.

S90 imponerar inte så jättemycket på mig (om man nu får kritisera volvo) Är lite hård i bedömningen för jag tar hänsyn till den dyrare prisklassen S90 spelar i. Sämre baksäte & takhöjd än S80 med mer instängd känsla i S90 och lägre takhöjd men med bättre knäutrymme, trängre insteg där man sitter med huvudet i taket nästan. Mittplattsen är också sämre med högre kardantunnel. Gillar inte baksidan av framstolarna som är i plast! D5 motorn hör inte hemma i prisklassen över 600" S90 D5 känns inte tillräckligt premium i drivlinas körkänsla, hade högst förbrukning i verklig körning i automotorsport:s test 0,83 det är mer än t.ex bmw:s 530d 6-cyl som var med i testet. Markant högre förbrukning än föregångaren, S80 D5 MY14 5-cyl som jag körde i 3500mil med snittförbrukning verklig körning 0,63l mil blandat med gasglad fot!

Självklart är hela bilen ett välbehövligt framsteg för Volvo, men det går knappast jämföra med den utgående föregångaren S80 då prislappen på sprungit iväg till ca 120.000kr mer för motsvarande utrustad bil. Känns som inspiration hämtats från Audi för den fluffiga klassiska Volvo komforten är borta, då de valt att ha hårdare stolar, och ett väldigt piggt & fint chassi som gör bilen mer körglad, men på bekostad en del av komforten.

För mig är volvo knappast mer premium nu än var dom var innan.

Tycker det har blivit väldigt mycket Volvo hysteri i Sverige med S90/V90, allting är så bra...
Vi är väldigt jante i Sverige. Läser man utländska tester är de huvudsakligen väldigt positiva och Volvo S90 jämförs rätt av med BMW, MB, Audi och Jaguar. Ingen ifrågasätter att Volvo skulle vara uppe i samma premiumklass som dem. Dock påpekas ständigt att det bara finns fyror och det sägs inte så mycket positivt om motorn förutom att marknadsföringen kring Power Pulse verkar fungera.

Jag säger det igen. Jag hade aldrig någonsin övervägt att skaffa en V70 framför en BMW 5-serie. Fanns inte på kartan. Nu har jag beställt en V90. Det Volvo har åstadkommit de senaste åren är ingenting annat än fantastiskt. Men i flera avseenden har de en bit kvar till tyskarna. Framför allt när det gäller drivlinan. När det gäller inredning är tyskarna akterseglade av Volvo.
Användarvisningsbild
av V9097
simonhalmstad skrev:
Är det tjänstebil du ska ha så tycker jag Mercedes verkar va på hugget med väldigt attraktiv prissättning med fleet edition på E350 och väldigt bra förmånliga paket.
Mercedesen är verkligen en fin bil, men jag tycker sedanen lider av samma dåliga huvudutrymme i baksätet som S90. Det är också olidligt trångt för förarens högerben och fot, vilket gäller även C-klass.
av Amli
V9097 skrev: Det är också olidligt trångt för förarens högerben och fot, vilket gäller även C-klass.
På vilket sätt då menar du? Jag har kört väldigt många mil i C-klassen och känner inte alls igen vad du menar. Jag är 185cm lång.
Amli skrev:
V9097 skrev: Det är också olidligt trångt för förarens högerben och fot, vilket gäller även C-klass.
På vilket sätt då menar du? Jag har kört väldigt många mil i C-klassen och känner inte alls igen vad du menar. Jag är 185cm lång.
Även BMW är ju kända för att ha det lite tight för högerbenet och det ser jag bara som positivt. Det är ju ingen buss det handlar om.
Användarvisningsbild
av V9097
Amli skrev:
Jag har kört c-klass, och "torrsimmat" i nya E-klass. Jag upplever att det är svårt att få plats med skorna nere vid pedalerna. Högerkanten på höger sko skrapar lätt mot "kardantunneln" (det är väl förmodligen växellådan som sitter innanför där man har ben och fötter). Det är inte bara för foten det är trångt, utan för hela högerbenet. Jag är bortskämd med mer svängrum helt enkelt.
Gorban skrev:
Amli skrev:
Även BMW är ju kända för att ha det lite tight för högerbenet och det ser jag bara som positivt. Det är ju ingen buss det handlar om.
Man kan jämföra med en buss om man vill, men jag upplever det som ett problem att det är trångt. Jag har aldrig upplevt det som ett problem i en 3-serie, 5-serie, X3, X5 etc. Men i Mercedes tycker jag det är för trångt, och jag är ändå bara 175cm i strumplästen.
av Pekå
På frågan vad välja? Bmw tycker jag känns uteslutet den är gammal nu. Återstår MB E350 och S90 D5 , då känns nog E350 som det bästa valet men om du har lite tålamod så skulle jag vänta tills T8 hamnar i S90 och välja den. Då får du garanterat en en riktigt motorstark bil med tyst och fin gång och med fyrhjulsdrift.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]