Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för alla bra tips!
Kollat lite på bilen ikväll, tänk va kul man kan ha en Lö kväll :)
*Luftfiltret var inte i bästa skicket (bytte inte det när jag servade...). Blåste rent det nu i alla fall med tryckluft.
*Inga slangar spräckta vad jag kunde se. Lite oljigt/skitigt vid anslutning av slangar(vevhusvent?) bakom motorn där luften går ner från luftburken.
*Inget övertryck i vevhuset.
*Tog loss LMM och körde lite tryckluft på den, liten beläggning /smuts på den fortfarande dock.

Tänkte jag skulle provköra imorgon och kolla förbrukningen, har senaste tiden legat på ca 1.1 l/mil i 100 km/h. Känns som det minst 1 dl mer än förut. Kan väl hoppas på att det var luftfiltret...
Mvh
Hej igen!
Tack för alla tips!
Upptäckte att jag också hade anliggande broms vä fram, så det blev nya bromsbelägg. Motionerade upp kolven så den gick i alla fall hyfsat. Får se om man klarar sig från att byta ok.
Satte i nytt luftfilter också.
Nu sjönk förbrukningen till lite mer normala ca 0.9l/mil i 100km/h.
Vi får se om felkoden kommer tillbaks.

(Angående tryckluften på LMM så var jag extremt försiktig (puffade lite från långt håll typ), det gjorde nog varken till eller från. Ingen smuts försvann heller)

Mvh

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]