andersuw skrev:Om du kikar på vad jag skrev i den tråd där vi tidigare diskuterade detta ser du att jag angav 48 kHz och 480 bits för Volvos MOST. Den informationen kommer från VIDA och avser min egen bil (V70 -15 med PS). Har inte kollat om det till äventyrs finns några variationer mellan modellvarianter/årsmodeller men skulle knappast tro det. Om jag minns rätt är 25 den lägsta standarden.
Jag lånade den informationen från dig ja :D
Blev orolig när jag fick som svar att MOST-150 inte funkar, då började jag fundera på om det finns skillnader mellan ljudsystemet vilket verkar ganska osannolikt. XC70 MY12+ fungerar med Trioma så varför skulle inte V70 MY12+ (?) dock så ser man i beskrivningen att kontakterna/pin val är annorlunda mellan XC70 och XC60.
Det var inte det att Trioma sa att någon av Volvo modellerna har MOST-150, bara att det inte funkar ... hmm, lite udda svar gällande en specifik modell förfrågan.
Tänkte jag skulle skriva ett inlägg. Har lite funderingar och intressanta saker att dela med mig. Jag förstår att alla inte har samma funderingar eller önskningar som jag men för dem som har det så kommer lite info för. Jag kommer använda spoilers så att info och bilder är dolda så att inlägget i sig inte blir så långt för dom som vill hoppa över.
Första handlar om bitrate vs bit depth och dynamic range.
Spoiler »
Lånad text
Bit depth: In digital audio using pulse-code modulation (PCM), bit depth is the number of bits of information in each sample, and it directly corresponds to the resolution of each sample. Examples of bit depth include Compact Disc Digital Audio, which uses 16 bits per sample, and DVD-Audio and Blu-ray Disc which can support up to 24 bits per sample.
Bitrate is the number of bits that are conveyed or processed per unit of time.
If you have heard the digital audio terms: bit depth and bit rate, you might think that these two similar sounding expressions mean exactly the same thing. After all, it can be easy to confuse the two when they both begin with the word 'bit'. They are however, two completely different beasts. Whereas bit rate describes the speed that sound data is played back (i.e - a 320 Kbps MP3 will be processed at 320, 000 bits per second), bit depth is how many computer bits are used for each sample in a waveform.
In digital audio, there has to be a certain value set for describing the resolution of the sound data (samples) that is to be captured and stored in an audio file -- this attribute is called Bit Depth. Similarly for video files (images, videos), this measurement range is also used to determine the resolution of a picture -- the higher the bit depth (e.g. 16 bit versus 24 bit) the better the image will be. This attribute is exactly the same for digital audio and thus a higher bit depth will give a much more detailed sound recording.
Bit depth also determines how loud a recording will be. For every 1 bit increase, there is about 6 dB of added dynamic range. The most popular media format in use today is the audio CD format. This uses a bit depth of 16 which equates to 96 dB of dynamic range. If DVD audio is used, the sound quality is higher because the bit depth used is 24 which gives 144 dB of dynamic range.
The bit depth limits the signal-to-noise ratio (SNR) of the reconstructed signal to a maximum level determined by quantization error. The bit depth has no impact on the frequency response, which is constrained by the sample rate.
Dynamic range describes the ratio of the softest sound to the loudest sound in a musical instrument or piece of electronic equipment. This ratio is measured in decibels (abbreviated as dB) units.
Bit size och SNR (Signal to Noise ratio) eller Dynamic Range.
16 bit: 96.33 dB 24 bit: 144.49 dB 32 bit: 192.66 dB 64 bit; 385.32 dB
Anledningen till att jag ställer upp dynamic range för 32 och 64 bit är att jag testade en mjukvara i går för att spela in från Spotify (premium) som då är tänkt att används i bilen.
Spotify har tre nivåer:
Bitrate: ~96 kbps, ~160 kbps och ~320 kbit/s.
Bit depth: -
Enligt källor så använder Spotify egen utvecklad OGG Vorbis format. Vidare så läste jag lite snabbt att dit depth för OGG Vorbis var meningslöst (?) men låt oss anta att det oavsett är max 24 bit och mera sannolikt 16 bit.
Som sagt så testade jag en inspelare i går, Audials Tunebite Platinum 2016. Spelade in i FLAC, .mp3 320 kbps CBR och .mp3 192-256 kbps VBR, sen lyssnade jag efter skillnader.
Har bifogat skärmdump av den data jag kunde läsa av.
Spoiler »
We_are_legends_FLAC_data.jpg (247.36 KiB) Visad 791 gånger
We_are_legends_mp3_CBR_data.jpg (252.03 KiB) Visad 784 gånger
We_are_legends_mp3_VBR_data.jpg (261.65 KiB) Visad 779 gånger
Lite konklusioner av inspelningen m.m.
Spoiler »
Jag noterar att jag inte kan genom denna utrustning höra nämnvärdiga skillnader mellam FLAC och .mp3 320 kbps CBR filerna, däremot så finns det skillnad mellan båda jämfört mot .mp3 192-256 kbps VBR. VBR versionen låter lite plattare och stundvis tycker jag den avger ljud som är lite "hackigt", rymd och känsla är lite mera frånvarande i denna version. Oavsett så kan jag inte uppskatta skillnaderna på så viss jag skulle kunna göra om jag hade en extern DAC och överförde musiken genom USB för att skippa den inbyggda DAC'n i datorn. Det jag faktiskt märker är att ljudkvaliteten ökar avsevärd mycket från Spotify streaming till att spela upp lokalt. Mer närvaro och detaljrikedom när jag spelar från datorn.
Jag noterar att Audials landar på 16 bit för FLAC filen och 64 bit för de två andra, även om detta är en falsk positiv så garanteras(?) en ialf att inspelningen inte begränsas utan det görs genom vad Spotify levererar till min dator. Allt detta för att avgöra vilken filformat och bitrate jag bör spela in med för att få ut så mycket som möjligt i bilsystemet.
Harman Kardon Premium Sound
Bestämde mig för att skicka ett mail till Automotive_inquiry at harman.com för att få ut information. OEM avdelningen:
Hello.
I am looking for information regarding the bit depth, bit rate and kHz possible with your Premium Sound package found in Volvo S80 and XC/V70.
Thanks
Anledningen till detta är att jag helt enkelt funderar på att använda DLS HLC4 om det inte blir Mosconi HLA-SUM hög/lågnivåomvandlare (Mosconi har summing som är samling av hela frekvensomfånget som fördelas på bas, mellan och disk). Blir jag nöjd med svaret från Harman, då kan det bli så att Mosconi används. Då placeras den direkt efter förstärkaren för kortast möjliga signalväg och sedan dras det isolerade kablar till DSP'n och förstärkarna samt helt nya högtalarkablar.
DAC
Som referens så pratade jag med LW Audio för några dagar sedan och Tim pratade om att det optimala är att det sitter en DAC efter telefonen/mp3 spelaren och innan DSP'n, det ska helt enkelt blir bättre kommunikation och resultat om DSP'n slipper jobba för mycket med ljudet som kommer in. Förstår det då som renare signal. Han nämnde en DAC som många tävlande/audiofiler använder och det är nämligen Chord MOJO men det är en jäkla dyr DAC (5990;-) och känns lite som over det top. Däremot så finns det en annan portabel DAC som jag tycker verkar mycket intressant och det är OPPO HA-2.
OPPO HA-2: 3990:-
Featuring hybrid class AB amplification and a USB DAC that supports 384 kHz PCM and DSD256.
Har line out som då kopplas upp till AUX.
Skickade ett mail till OPPO för att undersöka om den kunde laddas samtidigt som jag avspelar vilket går alldeles utmärkt.
Hello.
I have a question about your HA-2 DAC/headphone amp.
I am considering a portable DAC to be used in my car while using a phone as audio device. The question regards charging the HA-2 while using the
phone for listening to music.
Can I simply connect the HA-2 to a USB port A and charge it while source B (USB micro) is selected for listening ?
Thanks for getting in touch.
Yes, you can connect the Oppo HA-2 DAC using USB Port A to your phone and simultaneously charge the HA-2 using source B or the micro USB port as long as it connected to your car charger or power bank.
Also, should you wish to charge your phone using the Oppo HA-2, use the USB port A going to your phone. Simply press and hold the Battery Check / Power Bank Button until the blue Power Bank Indicator lights up. The HA-2 is
now supplying power to the mobile device.
Please not that when the HA-2 is being charged, it cannot supply power to an external device at the same time.
I hope this information helps, please let us know if you have further question.
Förstår inte hur den där Oppo funkar, du kopplar den mellan tele och usb porten i bilen och får då en renare insignal men utsignalen blir ju fortfarande det processade ljudet el har jag helt missuppfattat detta, ska tillägga att hjärnan är halvtrööt just nu.
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS
Oneminde skrev:
Anledningen till detta är att jag helt enkelt funderar på att använda DLS HLC4 om det inte blir Mosconi HLA-SUM hög/lågnivåomvandlare (Mosconi har summing som är samling av hela frekvensomfånget som fördelas på bas, mellan och disk). Blir jag nöjd med svaret från Harman, då kan det bli så att Mosconi används. Då placeras den direkt efter förstärkaren för kortast möjliga signalväg och sedan dras det isolerade kablar till DSP'n och förstärkarna samt helt nya högtalarkablar.
Att använda högtalarsignalen efter den billiga klass-D förstärkaren som signalkälla ger mig krypningar under skinnet. Det switchade slutsteget ger verkligen ingen högre ljudkvalitet. Visst, ska man bara bröta på med en massa billiga MDS/Billebro watt efter detta kan det vara ok.
Ska det vara det mista seriöst så gäller det att polcka ut signalen innan klass-d slutsteget.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Derank skrev:Förstår inte hur den där Oppo funkar, du kopplar den mellan tele och usb porten i bilen och får då en renare insignal men utsignalen blir ju fortfarande det processade ljudet el har jag helt missuppfattat detta, ska tillägga att hjärnan är halvtrööt just nu.
Så här. Du kopplar din telefon till en av USB'arna, ofta används USB-micro - B port. Det som sker är att data skickas nu till DAC'en i OPPO'n istället för att processas i telefon - dessa klarar sällan mer än 16 bit/192kHz. Data skickas nu antingen ut genom hörlursutgången ELLER genom Line out. Line out passerar inte förstärkaren då Line out är DAC enbart, Line out kopplas nu in på AUX in som finns i bilen och skickar High Res Audio. Vidare så kan den alltså laddas genom USB A porten.
Klarnade det upp ????
Senast redigerad av 1 Oneminde, redigerad totalt 0 gånger.
Oneminde skrev:
Att använda högtalarsignalen efter den billiga klass-D förstärkaren som signalkälla ger mig krypningar under skinnet. Det switchade slutsteget ger verkligen ingen högre ljudkvalitet. Visst, ska man bara bröta på med en massa billiga MDS/Billebro watt efter detta kan det vara ok.
Ska det vara det mista seriöst så gäller det att polcka ut signalen innan klass-d slutsteget.
Det är lite som mina misstankar är för tillfället. Det som finns är Trioma'n, Audison bit DMI samt Rainbow DSP 1.8. Den mest ekonomiska av dessa tre kanske är Rainbow om man inte hittar en DSP som tillsammans med Trioman kostar mindre än Rainbow - och som man är nöjd med.
En annan idé jag fick här om dagen var faktiskt att gå in i H.K förstärkaren och ta signalen direkt efter att den omvandlas från MOST'n. Alltså att slänga bort hela förstärkare delen. Antingen det eller ta signalen efter DSP'n. Beror på vilken ordning de sitter i. Jag har ingen intresse av förstärkare delen, men allt innan kan vara intressant.
Sitter och funderar på olika lösningar, kostnader, kvalitet etc.
- EDIT -
Kom jag över kopplings schema så skulle jag kunna tillverka en omvandlare ungefär som Trioma är.
Oneminde skrev:En annan idé jag fick här om dagen var faktiskt att gå in i H.K förstärkaren och ta signalen direkt efter att den omvandlas från MOST'n. Alltså att slänga bort hela förstärkare delen. Antingen det eller ta signalen efter DSP'n. Beror på vilken ordning de sitter i. Jag har ingen intresse av förstärkare delen, men allt innan kan vara intressant.
Har också funderat på det men inte hittat någon begagnad ännu man kan plocka isär.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Oneminde skrev:En annan idé jag fick här om dagen var faktiskt att gå in i H.K förstärkaren och ta signalen direkt efter att den omvandlas från MOST'n. Alltså att slänga bort hela förstärkare delen. Antingen det eller ta signalen efter DSP'n. Beror på vilken ordning de sitter i. Jag har ingen intresse av förstärkare delen, men allt innan kan vara intressant.
Har också funderat på det men inte hittat någon begagnad ännu man kan plocka isär.