Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Felkod på katalysatoreffektiviteten tror jag inte fixas med en ny LMM. Troligtvis sätts koden när ECU noterar att värdena varierar "på fel sätt" mellan främre och bakre lambdasonden. Och då är det katen som är boven, i vanliga fall. Det borde väl gå att få nån kunnig verkstad att mäta avgaserna och då bör man se om katen inte gör sitt jobb.
av VolvoFrälst00
ser at förra ägaren felsökt och fått koden p0420 den du frågade efter micke, vad betyder det ? är det inte samma som mekonomen får ut ? en tanke såg att det finns förlängare så kallade cel-fix till bakre lambdan, någon ide att prova installera en sådan ? kostar bara 300 kr
av MickeM
rid54 skrev:Felkod på katalysatoreffektiviteten tror jag inte fixas med en ny LMM. Troligtvis sätts koden när ECU noterar att värdena varierar "på fel sätt" mellan främre och bakre lambdasonden. Och då är det katen som är boven, i vanliga fall. Det borde väl gå att få nån kunnig verkstad att mäta avgaserna och då bör man se om katen inte gör sitt jobb.
Det är helt rätt, och vad jag sagt i princip.
ECM reagerar på analyssondens (bake sonden) fluktuationer. Den ska ligga ganska stilla med tänd kat, annars reagerar den med felkod på effektiviteten.
Man kan logga den sonden under körning, men datorn har ju satt felkod på just detta, så det är egentligen meningslöst.

Avgasvärderna är säkert ok, iaf enl bilprovningen, då bilen säger ifrån långt innan.
Volvo kanske kan mäta mer exakt.

Frågorna är egentligen:
1, VARFÖR renar katen dåligt? Det är ingen förbrukningsvara, men kan kvaddas av mycket småkörning, fel/dåligt bränsle, eller andra fel, dvs är ett följdfel.

2. Är det analys-sonden som lurar datorn? Inte troligt.

Kör du mycket småkörning i perioder?
Det skulle kunna förklara "intermittent" som jag hängt upp mig på.

Tyvärr har du sannolikt ett katalysatorbyte i din framtid....

Men jag håller med "rid54"
Byt inget på en bil som går BRA och saknar övriga felkoder. Det skulle troligen vara felkod på LMM om den vore bakom det hela.
Troligare att den är "sönderkörd".

Ser att du svarat medan jag skrev:

P0420 är enl ISO9141-protokollet "katalysatoreffekt under gränsvärde. bank1". (V70 har ingen bank2.)
Iso-protokollet är EU-standard i alla bilar efter 2001, och vad bilprovning och billiga felkodslösare använde, och är inte exakt, men nära, kan man säga.
Universal är alltid €£¥₩#@!!! Som att översätta danska med norskt lexicon.
P0421 betyder samma sak i ISO
Du kanske ska kosta på en Volvo felkodsläsning som är exakt, och pratar samma språk som bilen, eller om nån i din närhet har Vida/Dice och vill hjälpa till ....

En "lamdadiffuser" ser nog bilprovningen och säger ajabaja.
av VolvoFrälst00
Blandad körning långa och korta kom precis hem från gotland med 2000 mil i ryggen. Jag har kostat på mig felkodsläsning på volvo det dom gjorde var att felsöka motor och byta en slang. Katalysator som följdfel detta låter krångligt är den redan slut, skrota ? Låter aom mission impossible jag fåe väl lämna in den igen. Lmm slutkörd ? Nu är jag slurrig som fan. Bilen går bra så jag använder den till måndag sen får jag väl försöka igen med nån. Det tycks inte vara varken volvo eller andra meckar som hittar felet. Eller köra tills den går dåligt menar ni ? Är det inte risl att jag försör nått mer ?
av rid54
Den första lambdasonden reglerar in bränslemängden så att det blir rätt mängd bensin till rätt mängd syre. Det systemet är oberoende av katalysatorn och om det inte finns felkoder som pekar på den delen, så är det väl inte där man ska börja byta grejer? ECU har ett program som gör att bränslemängden varierar LITE fram och tillbaka kring det perfekta blandningsläget några gånger per sekund, för att katalysatorn ska kunna arbeta på rätt sätt; ena stunden lite för lite bensin, nästa stund lite för mycket. Detta system gör att katen kan ta hand om all otäcka förbränningsprodukter på rätt sätt. Den bakre sonden sniffar på det som kommer ut ur katen och det ska vara konstanta värden där. Om bakre sonden också läser varierande syreinnehåll så finns risken att katen inte gör vad den ska. Bilen funkar perfekt även utan kat, så felkoden du har är inte i normala fall ett tecken på att nåt som är farligt för motorn är på väg att hända. Så länge styrsystemet (lambdasond 1 och LMM och trottelsensorn och allt annat) inte ger felkod, så är det nog lugnt. Troligen är även avgasvärdena OK, men vid besiktning kommer man att slå ned på felkoden. Huruvida katen är slut är svårt att säga. Om du inte haft bilen hela tiden, så kan ju nån före dig ha gjort något dumt som skadat den, annars ska de väl hålla ett bra tag. Jag hade en 960 med 30.000 + mil och där kom koden upp ibland. Den katen kanske var lite slutkörd.
av valln
Intressant tråd!
Det måste väl var så att på turbomotor gör det mindre för katalysatorn om det är stor oljeförbrukning för att oljan stannar väl kvar och förbränns på avgassidan på turbon eller tänker jag fel?
av MickeM
VolvoFrälst00 skrev:Blandad körning långa och korta kom precis hem från gotland med 2000 mil i ryggen. Jag har kostat på mig felkodsläsning på volvo det dom gjorde var att felsöka motor och byta en slang. Katalysator som följdfel detta låter krångligt är den redan slut, skrota ? Låter aom mission impossible jag fåe väl lämna in den igen. Lmm slutkörd ? Nu är jag slurrig som fan. Bilen går bra så jag använder den till måndag sen får jag väl försöka igen med nån. Det tycks inte vara varken volvo eller andra meckar som hittar felet. Eller köra tills den går dåligt menar ni ? Är det inte risl att jag försör nått mer ?

Lugn nu. Man ser alltid det värsta framför sig.
Eftersom den är felsökt på Volvo, felkoden funnits en längre stund utan att något annat hänt eller förvärrats, så är det nog bara katalysatorn som är utbränd.
Det är som sagt inte helt ovanligt på Asiatiska bilar,
Frugans Rav4, Grannens X-trail bla. (Gissa varför jag kunde koden utantil)

Att det skulle kunna vara ett följdfel är bara en RISK, men efter vad som kommit fram, så tror jag inte det längre.
Om bilen haft andra spök, (som ofta inte nämns i början) så har det varit en annan femma.

Det ör ovanligt på Volvo, och en orginalkat kostar nog multum, så därför drar sig Volvo för att peka på den.
Volvo säger egentligen till dig: "Din bil är felfri. Vi vet inte varför katen är dålig"

Föregående ägare har antingen använt den som en golfbil (ideligen korta start-stopp), kört med skitbränsle i öststater, kört med fel en längre tid, eller så var just den katen ett måndagsex. Ibland har man bara otur.
av VolvoFrälst00
:D tack jag har nu bokat in bilen hos en vänn som jobbar på volvo verktad. det låter troligt som du säger micke, hans fru som hadde bilen innan har kört till och från jobbet med den jag själv är på jobbet nu o testade bilen lite aggresivare idag, den är så pigg och fräsh så ska bli intressant och veta vad det är när han kontrollerat. olja är som den ska lite kylvätska har den dragit men inte heller nämnvärt, håller tummarna på att det inte är nått fel som orsakat följdfelet. jag återkopplar när han felsökt och åtgärdad. säkert är det väl en utrbänd katt hoppas bara det är ett måndags ex. tack för er hjälp.jag återkommer
av VolvoFrälst00
Hmm kollade under bilen idag för jag är så nyfiken på vad som kan orsaka felet och såg detta oljesöl. Inte så pass att det blir fläckar på marken men nån sorts läkage är det. Troligen det som orsakat nått lambda eller katt fel. Allt annat såg bra ut under bilen. Konstigt att volvo ej reagerat kanske uppstog efter deras felsök tryck/insugs slang byttes juh av dom. Kan detta vara tråg packning ? Kanske inte katten iaf oljan kanske har sölat ner lambdan ? Aja visar sig på onsdag. Frågade volvo mecken jag känner o han sa att det ser ut som litet läckage som sölat en tag så bara att köra tills onsdag.
Bilagor
IMG_20160820_204550.jpg
IMG_20160820_204550.jpg (1.74 MiB) Visad 949 gånger
av rid54
Det är en tolv år gammal bil. Den oljefukt man ser tycker jag inte är anmärkningsvärd och den kan inte ha med katen att göra. Möjligen är det dags att gå igenom vevhusventilationen.
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]