Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobbeViktor
Fick en påpekan vid service om att främre bussningarna till bakvagnen började bli dåliga i båda sidor.
Bilen i fråga är en V60 T3-2012, med 7000 mil på mätaren.
Vad jag har förstått så är detta ett vanligt fel.
Vet vilka bussningar det är och så, men har inte själv kollat något på det än.
Har sett youtube-klipp på byten där man "pressar/drar" ur bussningarna.

Frågan är om det är stört omöjligt att göra det själv? Någon här som gett sig på operationen i fråga?
Den andra tanken är om det underlättar om man tar ur hela bärarmen? Går den att få ut enkelt, den ser ju trots allt inte överdrivet stor ut, om man t.ex jämför med min S70.
Om man skulle kunna få ut hela bärarmen, så skulle jag ju kunna byta bussningen på jobbet.

Annars blir det ju att lämna in den. Volvo ville ha 5400 för delar,arbete och hjulinställning.
Frågan är ju om de nya bussningarna håller längre, eller är det bara en dålig konstruktion?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det går att ta ner länkarmen, det är typ 20 minuter jobb per sida ner. Sen sågar man en spår i gamla och slår ur den, den pressar i den gamla i press.

Det är bättre att köpa ett verktyg för det dock, finns på ebay för ca 1500. Då kan länkarmen hänga kvar i bilen.

De nya bussningarna ska kompletteras med en servicesats vilken köps på volvo, består av 4st plastringar med butyl i som kläms fast på bussningen. 200kr för båda sidor, ingår om du köper bussningen på volvo, vilka kostar ca 1000kr st. De går att få på nätet från 250kr styck, och lite mer på mekonomen.
Eftermarknadsbussningar är alltid de samma, men det finns olika även om alla passar i länkarmen. Vill du få helt samma som du har, köp volvo. Är det oviktigt, köp pirat.
av TobbeViktor
Ok, kanske värt ett försök då, om man kan ta ur länkarmen.

Men den servicesatsen, är det då en uppdatering/förbättring för att öka hållbarheten från volvos sida?
Surt om bussningarna nu skulle vara kass efter 6-7-tusen mil igen.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]