Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

riv av topp och tråg först och främst. även göra komp prov, först bara som den står nu, och sedan med lite olja i den cylindern. får den högre komp då så är det i bottendelen felet är i, blir det oförändrat är det i toppen, om det nu inte är helras i bottendelen vill säga
VolvoB20 skrev:
janrobert skrev: Enligt verkstaden är det gjort ett leakdown-test som visar att cylinder 4 är körd och de rekommenderar motorbyte.
Vad är det som är sönder? Topp, Block, Ventil, Kolvring, Packning ?

Hur kan man rekommendera motorbyte innan man vet vad som är fel ?
Toppen är hel men cylinder 4 är utan kompression och när man gör ett leakdown-test (tar ut spridaren och trycksätter med tryckluft) så blåser det rakt förbi kolven.
valln skrev:Illa, men prata igen med volvia.
Jag har läst här att det inte är nödvändigt att bilen har köpts hos volvohandeln, om den är servad punktligt på Volvo, för att det högre miltalet ska gälla.

De är köpt hos en riktig Volvohandlare och servad hos samma handlare hela tiden. Alla krav ska vara uppfyllda vad jag kan förstå. Det sitter nog i att det blir dyrt för Volvia. Men vad ska man ha försäkring för om den inte gäller något
En sak förstår jag inte, motorn går att köra trots felet. I min värld borde det bli stopp på allt om en kolv inte fungerar. Den borde fastna i blocket... Eller är det så att varje cylinder är en fristående enhet?
men hur vet ni att toppen är hel? kan ju lika gärna läka ut genom nån av ventilerna, fast dom kanske kände om det blåste i vevhus ventilation då man gjorde testet? sitter felet i bottendelen så har du antigen inga ringar kvar eller hål i kolven eller spricka i loppet
Om du inte får igenom ditt ärende efter stridigheter hota / säg att du ska gå ut i media med ditt fall.

Har räddat mig 2 ggr hitills i livet när diverse firmor vägrat stå för gällande garanti fast de varit solklart.
Även en gång då maskinskadeförsäkringen slutade gälla vid 12000 mil. Min bil hade gått 11980.

Att volvia skulle bli omnämda i media att deras maskinskadeförsäkring inte ska gälla upp till 15k fastän de är solklart i ditt fall lär de inte vara intresserade av & kommer vilja undvika till varje pris.
Kommer sånt ut i media då lär många kunder byta till folksam som också har 15k på maskinskadeförsäkringen. Oavsett vars du servar din bil. Billigare årspremie har de också :lol:

Att då ge dig en ny motor lär vara väldigt billigt för dom i jämförelse!

Skulle också låta en annan verkstad undersöka bilen om än de kostar nån tusenlapp.
Finns många verkstadstomtar som inte alls har på en verkstad att göra :shock:
Jag tolkar det som att nuvarande ägare (du som privatperson?) inte köpt den av en volvohandlare, korrekt?

Uppfyller du nedanstående krav är det ju inga tveksamheter. Uppfyller du dom inte är det synd, men sånt är livet.

KONSUMENT PERSONBIL
Försäkringen gäller till dess att bilen körts 12 000 mil (15 000 mil om du köpt din Volvo hos en av Volvoauktoriserad svensk Volvohandlare. 15 000 mil vid gällande Trygghetsavtal eller Volvo Serviceavtal) eller är 8 år gammal räknat från första registreringsdagen. Försäkringen upphör när en av gränserna uppnåtts. För dig som inte köpt bilen hos en av Volvo auktoriserad svensk Volvohandlare gäller Maskinskadeförsäkringen till dess att bilen körts 15 000 mil om samtliga nedanstående förutsättningar är uppfyllda:

• Du ska som ägare till bilen ha gjort service enligt Volvos anvisningar om service hos en av Volvo auktoriserad svensk Volvohandlare fr.o.m. 14 maj 2014.

• De eventuella defekter som upptäcks vid service ska vara åtgärdade hos en av Volvo auktoriserad svensk Volvohandlare.

• Bilen är max 7 år gammal (räknat från första registreringsdagen) när service utförs.

• Bilen har gått max 12 000 mil när service utförs.

• Minst halvförsäkring på den Volvo som servicen omfattar måste finnas hos Volvia senast 12 månader efter utförd service. Försäkringen skall därefter vara gällande hos Volvia i en följd tills Maskinskadeförsäkringens gränser, max 8 år/max 15 000 mil uppnåtts.
När motorn i min 850 rasade för en del år sedan försvann kompressionen på en cylinder. Den gick ner i vevhuset, vilket fick till följd att oljan sprutade vilt omkring i motorrummet.
Trots detta gick bilen att köra på fyra cylindrar, så länge jag såg till att det fanns olja kvar i den. Det gick att köra upp den på transportsläpet för egen maskin, exempelvis.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]