Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dicklund2
Hur är s80 med 2.9 motorn ( ca -00)? är den bättre eller sämre än lilla 2,4 om man ser till helheten?

Jag tänker mig driftkostnad, servicekostnad, driftsäkerhet. Att den är roligare att köra om man vill gasa är mindre viktigt för mig, jag vill bara glida :D

Jag kan inte hitta någon deklaration på förbrukningen vid landsvägskörning, men blandat verkar den ligga 1dl högre än 140/170hk stämmer det?
Automatlådan verkar vara högre växlad än på 140/170, betyder det att man "tjänar in" den större motorn pga lägre varvtal vid landsvägskörning?

Lider man något av att den automatlådan bara är 4-stegs mot 5 stegs på 140/170?
Användarvisningsbild
av elmuppo
dicklund2 skrev:Hur är s80 med 2.9 motorn ( ca -00)? är den bättre eller sämre än lilla 2,4 om man ser till helheten?

Jag tänker mig driftkostnad, servicekostnad, driftsäkerhet. Att den är roligare att köra om man vill gasa är mindre viktigt för mig, jag vill bara glida :D

Jag kan inte hitta någon deklaration på förbrukningen vid landsvägskörning, men blandat verkar den ligga 1dl högre än 140/170hk stämmer det?
Automatlådan verkar vara högre växlad än på 140/170, betyder det att man "tjänar in" den större motorn pga lägre varvtal vid landsvägskörning?

Lider man något av att den automatlådan bara är 4-stegs mot 5 stegs på 140/170?
Förbrukningen är inte mycket större än de 5 cyl. motorerna, men du har ett helt annat vrid och bilen gå goare. en riktigt skön glidare.

ja en dl låter rätt. Jag har kört en 00:a på runt 0.75-0.85 landsväg med automat. Nej du lider verkligen inte av att den är fyrväxlad.
Provkör. jag lovar du blir såld på den.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]