Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en XC70 från 2011 som jag har haft sedan den var ny. Den har nu gått drygt 14000 mil när motor havererar. Bilen är hela tiden servade hos Volvo helt enligt rekommendationerna och allt extra som de hittat är också bytt. Enligt verkstaden är det gjort ett leakdown-test som visar att cylinder 4 är körd och de rekommenderar motorbyte. Ska det verkligen vara så här?!

Jag trodde i mitt stilla sinne att Volvo gjorde bra grejor men det verkar tydligen inte vara så! Är det någon som har liknande erfarenheter? Det verkar också vara svårt att få tag i dessa motorer (D5244T16) från demontering också. Vad beror det på, är alla kassa? Alla andra T nr varianter verkar det finnas gott om.

Volvia verkar inte heller vilja ställa upp... De säger att det bara är maskinskadegaranti tom 12000 mil på bilen.
Illa, men prata igen med volvia.
Jag har läst här att det inte är nödvändigt att bilen har köpts hos volvohandeln, om den är servad punktligt på Volvo, för att det högre miltalet ska gälla.
janrobert skrev:Jo, först som leasingbil och sedan privat. Jag har kört den alla mil sedan ny.
Då måste Volvia kunna motivera varför maskinskade-momentet inte ska gälla. Bilen är inom ålder och mil.

Leasing-firman har köpt bilen från Volvo ÅF, men var köpte du bilen ifrån? Var det direkt från leasingfirman?
janrobert skrev: Enligt verkstaden är det gjort ett leakdown-test som visar att cylinder 4 är körd och de rekommenderar motorbyte.
Vad är det som är sönder? Topp, Block, Ventil, Kolvring, Packning ?

Hur kan man rekommendera motorbyte innan man vet vad som är fel ?
Cox skrev:Är väl enklast, om dom inte har kunskap att reda ut det
Om man inte hittar beg, så ligger ju en ny å 120 papp.... inget som vi vanliga gamblar bort sådär.....
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]