Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En bra MOST omvandlare verkar kostar runt 15.000 att plocka ihop med MOST adapter och övriga moduler som behövs.

http://www.audison.eu/bitdmi

eller mellanpris 7000-8000 kr

http://www.mobridge.us/products/most-da2-analog-pre-amp

Fortfarande för dyrt för mig.

Men om man vågar finns ryska burkar för 1500 kr...

http://trioma.ru/products/most/most-toslink2.0.shtml
Bidrar med lite information till de som inte läst tråden den kommer från. Bra att du startar en tråd så kan diskutioner om MOST till TosLink m.m. diskuteras här - toppen.

Som du nämner så finns Audison bit DMI och kostar 6440;-. Nackdelen: TOSLINK optical output S/PDIF max 48 kHz/16 bit STEREO PCM. Den är kraftigt begränsad gällande upplösning vilket är både synd och konstigt. En produkt som är menad att vara en bro mellan MOST och externa DPS'ar och förstärkare är inte bättre en CD i ljudkvalitet. Men det är mera troligt att man skippar DSP delen och kopplar up bit DMI'n till Audison bit ONE eller bit Ten/Ten D. bit ONE kostar 4490;-. Den kan kopplas upp direkt till en mp3/FLAC spelare eller telefon så sant telefonen har en bra inbyggd DAC. Denna lösningar kostar alltså 10 930;-

Mobridge M1000-M-DA2
kostar 5498;- och som jag förstår när jag läser på deras hemsida så måste man använde en dator för att kommunicera eller IOS / Windows tablet för generell mjukvara uppdatering och inställningar, vet dock inte om den acceptera att spela av media den vägen, det står inget. Kan man inte spela upp media genom den kommunikations porten då måste ljudet gå igenom MOST, visserligen så har du AUX in som du kan koppla upp telefonen eller plattan till. Om det räcker då funkar Mosbridge.

Sen har vi Trioma MOST-TosLink 2.0 kostar 2360;- är den enklaste och billigaste MOST omvandlaren men man måste ha en DSP utöver denna box. Trioma är väl aktuell för att bilen ska kunna varna, då är det inte så farligt pris för att det systemet intakt. Sen klarar den 24-bit sampling. Ska skicka ett mail till Trioma och kolla om V70 MY12- är verifierad, men det borde det vara då XCF70 MY12+ är det.
http://umno-tech.com/catalog/product_in ... cts_id=615

Dock så tror jag på en annan produkt. Rainbow DSP 1.8 + WiFi som kostar 6990;-. DSP 1.8 är en 6-kanals ljudprocessor med 30-bands Eq, Hög/Låg/Bandpassfilter, Tidskorrigering. Okomprimerad audio streaming genom WiFi enhet från iOS-enhet eller Android eller via USB-ingången från Windows-enheter. DSP Konfiguration i realtid.

Analog 56 Bit Digital Signal Processor (DSP)
Frekvensomfång: 20 - 20000 Hz
Burr Brown High-End Audio AD / DA-omvandlare
6st Lågnivåingångar
6st Högnivåingångar
1st Stereo Aux-ingång (3,5 mm uttag)
1st telefon / navigering ingång med automatisk avkännings funktion
1st Mini USB-ingång
SPDIF ingång / utgång (optisk)
8st Lågnivåutgångar (5V)
MOST BUS OEM ingångs bestämmelse (modul som tillval)
Stöder Start / Stop fordon
Dimensioner DSP 1.8 (BxHxD): 200 x 40 x x179 mm
Dimensioner WiFi modul (BxHxD): 72 x 25 x 52 mm

Rainbow DSP 1.8 styrs helt från telefonen eller via en fjärrkontroll, eller varför inte en liten dator genom USB porten, du styr ljudbilden med inbyggd mjukvara: Time alignment with up to 4,82 meter (14,6 ms) can be adjusted in 7 mm (0,02 ms) increments. och den kan spela upp FLAC/Losless.
http://dsp.rainbow-audio.de/english/

Just nu så är detta det uppenbara valet tror jag om man vill gå igenom MOST, annars så har man ju DLS lösningen för hög/lågnivåomvandling som kostar under 700;-. Valet beror ju helt och hållet på individen, vilka krav den har och vad saker får kosta. Inget rätt eller fel.
- Är väl inte säkert att alla dessa är Volvo-kompatibla då varje biltillverkare och även modell verkar ha olika dialekt av MOST protokollet.

-Volvo mfl har ju ett förfarande där enheter måste aktiveras och gifter sig med resten av komponenterna. Fungerar det med alla ?

-Rainbow DSP 1.8 + WiF har den ens en MOST OEM ingångsadapter för Volvo ?
VolvoB20 skrev:- Är väl inte säkert att alla dessa är Volvo-kompatibla då varje biltillverkare och även modell verkar ha olika dialekt av MOST protokollet.

-Volvo mfl har ju ett förfarande där enheter måste aktiveras och gifter sig med resten av komponenterna. Fungerar det med alla ?

-Rainbow DSP 1.8 + WiF har den ens en MOST OEM ingångsadapter för Volvo ?
Jag förstår. När det gäller Rainbow så står det att adapter finns tillgänglig vid behov. Tänkte faktiskt kolla med återförsäljare eller Rainbow själva om den är kompatibel rakt upp och ned (V70 MY12+)
Oneminde skrev:Jag har inte fått svar från Rainbow ännu, men håller på och kollar upp olika sätt att få ihop ett bra paket.
Ryssadaptern ska ju både klara Volvo dialekten och kunna gifta sig automatiskt med Volvos stöldskydd.

Sen får man ut digital standard ur den (eller analog) så man kan koppla på vilka processorer som helst.
VolvoB20 skrev:
Oneminde skrev:Jag har inte fått svar från Rainbow ännu, men håller på och kollar upp olika sätt att få ihop ett bra paket.
Ryssadaptern ska ju både klara Volvo dialekten och kunna gifta sig automatiskt med Volvos stöldskydd.

Sen får man ut digital standard ur den (eller analog) så man kan koppla på vilka processorer som helst.
Just ja, skulle skicka mail och dubbel kolla angående MY14+, men borde inte vara några problem då MY12+ i stort är det samma (Sensus). Tidigare versioner kan jag ej uttala mig om då jag inte har en susning om skillnader mellan 08- och framåt.

Ja Ryss boxen är intressant det är den. Kollar just nu på en Hög/lågnivåomvandlare m/summing som då skickas till en DSP och vidare till förstärkare.
Pratade med LW Audio i går och Tim där pratade om att det rekommenderas att man använder DAC efter telefonen/mp3 spelaren innan signalen går vidare. Analog från telefonen till AUX som exempel är ju ganska begränsad kvalitet, en DAC tar din High Res och skickar den nivån ut i systemet, så alltså högre bit djup/kHz.

Begränsad kvalitet ska betraktas som något begränsad i förhållande till CD ljud och alltså inget som jag anser är skit. Vill bara få ut så mycket som möjligt.

1. Telefon/mp3 spelare -> DAC -> AUX skulle kunna funka verkar det som.
2. Telefon/mp3 spelare -> DAC -> AUX -> DSP -> Förstärkare ... är en annan väg
3. Telefon/mp3 spelare -> DAC -> DSP -> Förstärkare är troligen renast och enklast.

Steg 3 kanske (?) är lite krångligare. Först har vi Volvo systemet som ska kommunicera och där är man beroende av att MOST når ut till en nu enhet med bibehållet ljudsignal. Vill man kringgå att skicka ljudet genom MOST och istället direkt och parallellt köra genom [Telefon/mp3 spelare -> DAC -> DSP] sen förstärkare, då tänker jag att Volvo måste kunna skicka signalen även om du spelar musik och denna variant har jag inte hunnit kolla upp ännu. D.v.s. två ljudkällor kan spelar upp samtidigt.

4. Volvo original Stereo går genom MOST och original förstärkaren. Här kopplar man på en LOC eller Hög/lågnivåomvandlare, som exempel DLS eller Mosconi som sedan skickas antingen till en DSP eller förstärkare - man kan välja. Parallellt skickas musiken telefon/mp3 spelare -> DAC -> DSP -> Förstärkare.

Att jag just nu skriver upp 4 alternativ är att jag både söker och försöker klura ut en bra eller optimal lösning som gör att man får ut High Res samtidigt som Volvo systemet är intakt.

5. Telefon/mp3 spelare -> DAC -> AUX -> MOST -> Trioma Toslink > DSP -> Förstärkare.

Såg att Trioma länkade till ett bygge i en XC90 där de fick till en bra lösning, men inte hunnit översätta och läsa.
Trioma svarade.

Hello!
According to our data - our adapters are compatible with cars (who have the interface most-25).
If the your car have a interface MOST-150, then the adapter is not compatible.

Skickade denna fråga.

Thank you for the answer.

When looking through the PDF (eng), the jumpers chart shows XC70 2012+. Because V70 and XC70 basically is the same car, one would think that both use the same MOST version.
Do you know if XC/V70 offers MOST-25 as well as MOST-150 ?
Is it which sound package that is in use such as Performance, High Performance Audio and Premium ?

Thank you so much for taking your time.

MOST25: 480 Bit (23,04 Mb/s)/48kHz
Trioma; 24 Bit (192kHz ?) - Dynamic Range: no less than 100dB.

Som en ser i bilden så är kontakterna placera olika för XC60 Premium och XC70

Väntar på svar på nytt svar från Trioma.
Bilagor
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (169.83 KiB) Visad 1676 gånger
Om du kikar på vad jag skrev i den tråd där vi tidigare diskuterade detta ser du att jag angav 48 kHz och 480 bits för Volvos MOST. Den informationen kommer från VIDA och avser min egen bil (V70 -15 med PS). Har inte kollat om det till äventyrs finns några variationer mellan modellvarianter/årsmodeller men skulle knappast tro det. Om jag minns rätt är 25 den lägsta standarden.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]