Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är mycket vanligt att kablarna som försvinner ner under motorn blir dåliga med tiden p.g.a. värme och oljeläckage. Alltså det tre ledningarna som kommer upp vid generatorn - oljetryck, B+/batteri och D+/laddlampan.
Kolla skicket på dessa ledningar innan bilen får en dyr verkstadsnota tycker jag!..
jordar man den "signalkabeln" mot karossen eller motorn ska väll ladd-lampan lysa om tändningen är på?
om den gör det kan man väll utesluta fel i instrument och kabel? eller är jag fel ute?

säg att den lyser och inget är fel där.
kolla då att laddströmmen från generatorn till startmotor och batteri är hela och rena.
jordningen till generator och motor. båda jordpunkter från ventilkåpan och torpedväggen.
Du måste alltså lossa kablarna och kolla. men ta bort batteriet så de inte slår gnistor överallt.
Skriver det för är osäker på vilka jordningar du kollat. lätt att missa en.

Hittar man inget uppenbart fel och de fortfarande inte fungerar är jag brydd på om de verkligen är rätt generator. tex rotationsriktning. sitter kolbryggan där verkligen? Har du lagt på remmarna? kolla säkringar? :mrgreen:
Frrla skrev: Hittar man inget uppenbart fel och de fortfarande inte fungerar är jag brydd på om de verkligen är rätt generator. tex rotationsriktning. sitter kolbryggan där verkligen? Har du lagt på remmarna? kolla säkringar?
Rotationsriktning och säkringar kan vi utesluta. En växelströmsgenerator laddar vilket håll den än snurrar, bara den får ström på D+. Säkringar, laddningslampan "går" via 15 kretsen (tändning på) och jag är (nästan) helt säker på att den inte är säkrad.
Man kan för en inte allt för stor peng få kollat om generation fungerar hos el bilelektriker med en provbänk för generatorer. Dom är såpass dyra idag så det är nog bara stora firmor som har det. Förr hade nog alla bilverkstäder det, då renoverades generatorer, startmotorer och sådant. Idag bara kastas det och köps nytt
Läs igenom länken ovan, jag har inte gjort det men det jag läst från den sidan innan har jag bara gott att säga om
Lennarte. Ironin i det inlägget? ;) men ja visst hade inte huvet med mig helt va lite stressad.
Prova om generatorn ger laddning eller är helt död kan man normalt kolla själv i garaget med vanliga grejer. Om den sen ger tillräckligt mycket krävs såklart andra grejer som är betydligt mer avancerade. Eller så kopplar man bara in ett helt gäng 100w lampor på rad så får man en fingervisning iaf. Så gjorde min morfar när han skulle byta (begagnade) ifall de var värt å byta på diverse maskiner.

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]