Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

För cirka 6 månader sedan började min bil att bete sig underligt vad det gäller växling. Jag tyckte att den började slira mer på växlarna(ej lockup)vilket gjorde växlingarna mycket odistinkta. Även vid lägre farter gick den ideligen mellan lockup och icke lockup vilket gjorde färden ryckig. Ytterligare ett problem som jag upplever är mest irriterande är om jag stannade till kort vid trafikljus eller en korsning, när jag sedan tryckte ned gaspedalen upplevdes ett häftigt ryck, som att växellådan låg i neutral under början av gaspådraget för att sedan lägga i växeln som då orsakade ett ryck. Jag hade bilen på felsökning i november. Verkstaden trodde att växellådan inte adapterat sig ordentligt, kall och varm adaption. Bilen sattes då i adaptionsläge och kördes enligt rutin för att erhålla adaption över hela registret. Bilen kändes okej i några mil men sedan återkom symptomen igen. Jag anmälde återigen till verkstaden som meddelade mig att det har förekommit att vissa av dessa växellådor har haft ett internt oljeläckage som orsakat dessa symptom som jag upplevt. Dessa växellådor har bytts ut på någon slags Volvo garanti. Men innan de kunde konstatera behövdes det genomföras ett oljetrycksprov för att se vad systemtrycket låg på vid drift o växlingsögonblicken. Efter mätning konstaterades att trycken var okej. De misstänker nu ett mjukvarufel i växellådan. Detta ligger nu som ett ärende hos Volvo.

Är det någon här som har någon erfarenhet av det jag beskriver?

Med vänlig hälsning,

Nicklas
Nej, inte på det viset. Däremot händer det någon gång då och då att min får för sig att ge ett ryck när läge D läggs in. Det avhjälper jag genom egen adaption på gårdsplanen. Sen kan det gå bra i flera månader igen. Fixas på någon minut, så det är inget jag "sökt för".
Goddagens!
Någon med någon ytterligare information om detta ämnet?

Har precis köpt mig en XC70 D5 AWD 2013 som jag upplever samma sak med. Speciellt vid typ rödljus osv. Typ som om man släpper kopplingen på en manuell bil. Lite lagom irriterande.

Mvh, Peter!
Var i kontakt med min lokala Bilia-verkstad (Stenungsund). Dom var väl medvetna om problemet, hade haft några inne för just detta. Ingen hade dock blivit tvungen att byta lådan.

Köpte bilen från SMK (Huddinge) förra lördagen och tecknade i samband med köpet en garanti/försäkring som dom sålde via AutoConcept (Kungsbacka). Vid samtal med AC så går inte adaption och felsök på deras garanti eftersom inget är trasigt. Hade något vart direkt trasigt så hade det gått under deras garanti.

Min tanke är då att bilhandlaren borde stå för eventuell kostnad (som en liten goodwill) för adaptionen, ca 1500-2000kr enligt PST'n på Bilia. Tankar om detta? Hur borde jag hantera ärendet?

Mvh, Peter!
nicwei01 skrev:Hej,

För cirka 6 månader sedan började min bil att bete sig underligt vad det gäller växling. Jag tyckte att den började slira mer på växlarna(ej lockup)vilket gjorde växlingarna mycket odistinkta. Även vid lägre farter gick den ideligen mellan lockup och icke lockup vilket gjorde färden ryckig. Ytterligare ett problem som jag upplever är mest irriterande är om jag stannade till kort vid trafikljus eller en korsning, när jag sedan tryckte ned gaspedalen upplevdes ett häftigt ryck, som att växellådan låg i neutral under början av gaspådraget för att sedan lägga i växeln som då orsakade ett ryck. Jag hade bilen på felsökning i november. Verkstaden trodde att växellådan inte adapterat sig ordentligt, kall och varm adaption. Bilen sattes då i adaptionsläge och kördes enligt rutin för att erhålla adaption över hela registret. Bilen kändes okej i några mil men sedan återkom symptomen igen. Jag anmälde återigen till verkstaden som meddelade mig att det har förekommit att vissa av dessa växellådor har haft ett internt oljeläckage som orsakat dessa symptom som jag upplevt. Dessa växellådor har bytts ut på någon slags Volvo garanti. Men innan de kunde konstatera behövdes det genomföras ett oljetrycksprov för att se vad systemtrycket låg på vid drift o växlingsögonblicken. Efter mätning konstaterades att trycken var okej. De misstänker nu ett mjukvarufel i växellådan. Detta ligger nu som ett ärende hos Volvo.

Är det någon här som har någon erfarenhet av det jag beskriver?

Med vänlig hälsning,

Nicklas
Min XC60 beter sig likadant, rycker när man ska iväg, blir bättre när den är varm och fenomenet fins mer el mindre på alla D4 med AWD och 6vxl sliromat jag kört, både v60, V60CC och XC60, brukar komma efter 7-800mil redan.

Jag låter det rulla på och säger som volvo, det är en produktegenskap. Har även fått samma tjutande från ACpumpen som jag hade på förra V70in, där acpumpen bytes 2gg. Men jag höjer lite till på stereon bara så.....

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]