Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frebor72
Det försvinner bromsvätska sakta men säkert ut min V70 från 2002. Jag har kollat alla bromsrör, bromsok, runt huvudbromscylindern samt i dräneringshålet under växellådan (ifall det skulle varit slavcylindern som läckte). Torrt överallt.

Fråga 1: Finns det fler ställen att leta på?

Fråga 2: Jag sökte på forumet och kom fram till att det skulle kunna vara ett inre läckage i huvudbromscylindern, och att bromsvätskan i så fall ligger i bromsservot? Kan man kolla det på något sätt? Jag lossade lite på huvudbromscylindern men den gick inte att fjädra ut så mycket pga anslutningarna till abs-enheten.

Tips mottages tacksamt!
av MickeM
Jag tror tyvärr att det är slavcylindern.
Läckaget är litet, och bromsvätska lämnar inget "kladd" som olja gör.
Bromsvätskan är mer som kylvätskan på det viset.
(Den är glykolbaserad).
av frebor72
Tack för svaret! Jag kände mig så glad över att det var torrt i dräneringshålet men det kan alltså vara slavcylindern ändå? Hur diagnosticerar man det? Eller väntar man på att läckan blir så stor att den syns?

Men visst finns det ändå en möjlighet att det är bromscylindern? Bilen har gått 22700mil
av frebor72
Jag funderar på att byta bromscylindern lite på chans eftersom det är mondre jobb än slavcylindern. Räknade ut att jag nog fyllt på 3 dl på ett år. Borde det inte synas något under växellådan? Eller dunstar bromsvätskan innan den rinner ut genom dräneringshålet?
av rid54
Nej, bromsvätskan dunstar inte så fort alls, den är mer lik olja än vatten. Jag skulle nog tro att om det är helt torrt i dräneringshålet så läcker det inte därinne. Är det minsta fuktigt, smaka på fukten. Olja smakar knappt något, bromsvätska smakar pyton. Svälj inte.
av MickeM
rid54 skrev:Nej, bromsvätskan dunstar inte så fort alls, den är mer lik olja än vatten. Jag skulle nog tro att om det är helt torrt i dräneringshålet så läcker det inte därinne. Är det minsta fuktigt, smaka på fukten. Olja smakar knappt något, bromsvätska smakar pyton. Svälj inte.
Inte är det som vatten, men verkligen inte som motor/växellådsolja, som kryper ut och dessutom samlar smuts så det ser än större ut.

Ett läckage om 3dl/år, lämnar nog inga direkta spår av bromsvätska, om det inte är inne i bilen.
3dl/veckan skulle synas.

Vore jag du, så skulle jag ha en flaska i bilen, och bara åka tills det blir betydligt värre.
Är läckaget i kopplingens hydraulik, så blir du utan koppling låååångt innan broms.
Det är designat så, av säkerhetsskäl.
av frebor72
Tack för svaren!

Men då avvaktar jag. Som jag förstod det så kan kopplingen bli ryckig om det kommer bromsvätska på den eller så syns det i dräneringshålet. Och om det skulle vara huvudbromscylindern kan motorn ryka när bromsvätska dras in via vacuumslangen. Rätt?
av MickeM
frebor72 skrev:Tack för svaren!

Men då avvaktar jag. Som jag förstod det så kan kopplingen bli ryckig om det kommer bromsvätska på den eller så syns det i dräneringshålet. Och om det skulle vara huvudbromscylindern kan motorn ryka när bromsvätska dras in via vacuumslangen. Rätt?
Rätt!
Men ang kopplingen, ska det läcka flödigt med bromsvätska om det ska påverka lamellen.

Börjar kopplingspedalen kännas svampig, och/eller dragläget plötsligt blir väldigt lågt, ska du:

1, Kolla nivån noga. Koppen måste nästan överfyllas, innan det fyller på kopplingens del av behållaren.
2. Om vätska finns, inte göra någon långtur, för då är det "på gång" att ge sig, och reparation bör planeras.

Har normalt ca 2kw per timme, med duch blev det st[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]