Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av siggek
Kan någon enkelt förklara hur jag skall göra för att kolla felkoderna?
Tror jag har problem med kamaxelgivaren?
av anka
För att läsa av felkoderna på en 850 så gör du följande.
Ta bort locket till diagnostikenheten modul-A. Den sitter bredvid påfyllningen till spolarvätskan, höger fram i motorrummet.

1. Slå av tändningen.
2. Sätt ner tråden (den lilla kablen) i något av de sex hålen (hål 2 är bränsleinsprutningen, hål 6 är tändningen och hål 3 är ABS och TRACS).
3. Slå på tändningen.
4. Tryck ner testknappen på modul-A i cirka en sekund.
5. Skriv ner felkoderna på ett papper. Felkoderna visas genom att en lysdiod (röd) blinkar på modulen. Felkoderna är tre siffriga så du får räkna dom. Antal blinkningar, kort paus, antal blinkningar, kort paus, antal blinkningar.
Visas felkoden 1-1-1 så betyder det inget fel funnet. Slå då av tändningen. Sätt sedan tillbaka tråden i sin hållare.
Om det finns några felkoder så tryck på knappen en gång till och anteckna nästa felkod. Detta ska upprepas till första felkoden visas igen. Då har den visat alla felkoder. Slå då av tändningen. Sätt sedan tillbaka tråden i sin hållare.

Alla felkoder finns kvar i systemet tills de har raderats. Gamla felkoder kan därför finnas kvar.
av Gabber
köp en handbok för 200-300kr där står alla felkoder och vad dom betyder.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]