NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Liverbird
Hej,

Funderar på att köpa en takbox med tillhörande lastbågar (Volvo original) via blocket.
Dessa sitter för närvarande på en Volvo V70, så min fråga är således om dom passar på en V50?
Antar att en V50 är lite smalare, så spelar det någon roll? ?:-/
Båda bilarna har rails.

Tack på förhand!
/ Marcus
av dieselputte
Jag sparade mina lastbågar från tidigare V70- 03, Volvos egen med elliptisk aluminium profil och en gummilist som täcker profilen uptill för infästning av övriga tillbehör. Har V50 -06 , de passar, men som du nämner är V50's rails smalare, framförallt baktill, det krävs en rätt lång Tq mejsel för att kunna nå skruvarna som man drar fast bågarna med. Mitt originalvertyg med momentindikator gick sönder och jag blev då tvungen att såga bort halva handtaget på en vanlig Tq mejsel för att få den tillräckligt lång.

Huruvida bågar från V70 2007 och senare passar vet jag inte.

Andra modeller med expressfäste kan nog vara att föredra om sådana finns, då gäller att fästet går att flytta sidledes i bågen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har lastbågar från Thule, samma som Volvo sätter sin logga på, inköpta nya 2010 till en V70II och jag har de till min V50 nu, passar perfekt på båda

Har även Thules "ovala" bågar på till vardags, de kommer med från en V70II och passar lika bra, undrar du vad jag menar med ovala finns bild i garagetråden nedan

För övrigt finns ju V70 som just V70, V70n och V70II, vet dock inte om/hur stor skillnader ända är mellan dessa men skulle tro de är minimala
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (1.06 MiB) Visad 434 gånger

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]

Det kan ju vara läge att hälsa på […]