Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crstonetto
Märkligt allting men jag har kört fast. Minnet jobbar men inget händer. Den står still vid 53 minuter återstår. Jag har prövat och lägga uppdateringen på polares usb minne och samma sak. Har tom formaterat en extern hårddisk jag har till 32 gb fat32 och samma sak. Problemet nu är att varken navigatorn eller Bluetooth funktionen bla funkar i bilen längre eftersom uppdateringen ej blir klar. Är det någon som jobbar på Volvo som har något förslag på vad jag skall göra? Är smått desperat nu

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Bluetooth fungerade inte på min heller, så länge uppdateringen pågick, så det är i alla fall normalt. Men min blev ju klar i sinom tid. Då hoppade Bluetooth igång av sig självt igen.
av crstonetto
Ingen som har någon idé vad jag kan göra? Går det på ngt sätt nollställa uppdateringen och börja om från början? Var förbi Upplands motor idag och dom hade ingen aning...

av crstonetto
Det löste sig till sist. Köpte ett nytt usb minne och då funkade det så nu har jag uppdaterat också och nu funkar Bluetooth med mera igen.

Jag hade inget som var stort nog, så jag köpte ett nytt (kvalitetsmojäng från Biltema) från början. Kanske därför jag inte hade något sådant problem, då.
av soder
Även jag har lite strul med mitt Sensus i min XC70 från tidigt 2014.

Det går att läsa lite om mitt problem här, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8#p1110568

Kortfattat så var jag inne hos verkstan igår för att fixa så jag själv kunde ladda kartor. De körde nått paket och var nöjda, men jag påpekade att jag fortfarande hade mjukvaruversion 1040 och att det är 1100 man ska ha. De kollade upp det, och konstaterade att så var nog fallet, och att jag fick komma en annan dag (klockan började närma sig kl17).

Idag testade jag ändå att uppdatera, och systemet hittade faktiskt att det fanns en uppdatering. Dock, precis som någon annan skrev här, så står det att jag ska ange produktnyckel eller nått sådant.

Eftersom jag precis köpt bilen, och förra ägaren inte gjort något med DVD:er innan, så har jag ingen sådan kod och heller inte möjlighet att skaffa en.

Så, det blir till att invänta mjukvaruversion 1100 då då.

/Söder
Från början var det alltså tänkt att man skulle ha en produktnyckel varje gång. Den behövdes till båda de två uppdateringar som jag fick kostnadsfritt på DVD. Skillnaden var bara att de två första gångerna kunde man generera nyckeln gratis via en websida, där man angav sitt chassinummer (VIN). Dessa koder gällde just för de speifika uppdateringarna, så de hade inte fungerat till att ladda in en karta av senare utgåva med.
I nästa steg fick man köpa en packe med DVD-skivor. De var inte så dyra, och likadana för varje bil, så hade man flera likadana bilar kunde man dela på en skivpacke. Därtill fick man köpa en kod, individuell för varje bil, för att kunna installera dessa DVD-skivor i bilen.
Sen verkar det som om någon på Volvo tog sig för att göra en programvara som har stöd för att installera kartor som kunden själv laddar ner från nätet, men fortfarande skulle man köpa en kod för att få igång dem. Version 1040 tycks vara i det stadiet.
Därefter tänkte väl någon till och insåg att om man gjorde exakt samma jobb som de som har en något nyare bil gör, för att få in nya kartor, då blev det orimligt att kräva betalt av de som har en 2014 och hålla med samma kartor gratis till en 2015 (tror det är där gränsen gick). Därmed tog man fram version 1100, som fungerar ungefär som 1040, men hoppar över steget med kodinmatningen.

Det mesta i detta inlägg är fakta. Bara några få saker är spekulation från min sida, men rätt sannolikt i alla fall.
av soder
Är det någon som har en sådan där produktnyckel kvar kanske, att dela med sig av? Jag tänkte jag kunde testa uppdatera med min 1040 ändå, innan jag fixar 1100. Jag har ingen möjlighet att skaffa någon kod längre.

/Söder
Du missförstod mig. Nyckeln ifråga är alltså unik för varje kombination av chassinummer och kartprodukt. Jag har alltså två olika nycklar till de två olika uppdateringar jag fick gratis, plus ytterligare en som jag köpte, innan det här nya påfundet med gratisuppdatering via internet kom. Ingen av mina nycklar passar din bil.
av erdihu
Hej!
Jag undrar om hur man kollar på navigation versionnummret för V60. Jag vet att mitt är inte 1100 för att efter at ha pluggat usb harddrive frågade systemet efter pin kod av den senaste kartor jag laddade ner. Den enda informationen jag hittade är Software OBC2, Map 30.14.02 under Navigation menu.
Det är lite förvirrande med uppdateringspriserna. Kan någon rekommendera en servis som tar ca 500-600 :- för uppdateringen i Göteborgsområdet?
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]