Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
det går också bra att låta bli att byta vxl-olja, om nu ngn missat det...
själv har jag kört 32kmil utan byte och det funkar fint :D
av Alexas
Vojje skrev:det går också bra att låta bli att byta vxl-olja, om nu ngn missat det...
själv har jag kört 32kmil utan byte och det funkar fint :D
Precis. Volvo rekommenderar inget byte alls på manuell låda vid normal körning. Men vi med svagt psyke mår bättre av att göra ett byte ändå :D

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det rekommenderas å andra sidan inget byte på automaterna heller tvärt emot AWs servicerekommendation..

Att oljan i manuella lådor skulle vara i fint skick efter tio år och 20000+ mil känns rätt långsökt tycker jag.

Jag har bytt servooljan också, är ju i sammanhanget en så lätt och billig operation. Edit: Biltemaolja såklart ;)
Senast redigerad av 1 SBergdahl, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Det finns väl ett par olika skäl att byta olja i en manuell växellåda.
1. Den åldras av tidens tand och är kanske inte lika bra som specen säger, efter 10+ år...
2. Det samlas partiklar från slitage och annat i oljan och detta är dåligt för lagren, som annars kan hålla väldigt länge.

Vissa andra oljor är dessutom utsatta för temporära och lokala överhettningar (automatlådor, servostyrningar) och åldras av detta så småningom. Att följa biltillverkarens (Volvo...) rekommendation och inte byta alls känns rätt konstigt. Men tror man att allt Volvo säger, gör och säljer är bäst, så är det ju en uppfattning om verkligheten. En annan uppfattning kan ju vara att oljor åldras och systemen mår bättre med fräsch olja.
av Alexxelax
Anledningen till mitt oljebyte är att när jag skulle byta drivaxel så använde jag mig av en automat knut (jag trodde verkligen det skulle gå) den åkte bra och allt fungerade fint, sen dagen efter såg jag under bilen massa olja. Nu fick den en manuell drivaxel så tänkte jag lika gärna kan man byta all olja.

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]