Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går i tankar om att köpa en S60. Från början var jag inne på att jag skulle ha en bil tillverkad -04 eller senare med 2.5T motorn. Dock hittade jag ett objekt på blocket som verkade intressant. En S60 2.4T från -03´.

Trots att det är pre-facelift så verkade det utifrån historiken vara ett potentiellt köp. Säljaren har lagt en hel del pengar på bilen de senaste 5 åren. Det jag undrar är om höga verkstadsräkningar är ett varningstecken? 2012 så hade ägaren servat bilen för 35 000 kr :-O).
Senaste besiktningen hade de fått anmärkning på att handbromsen inte tog ordentligt. Men skall vara åtgärdat.

Köparen begär 30 000 kr.

Lite info om bilen:

Bilen har gått 25 000+ mil. Besiktigad till Okt. 2017. 5 ägare.

Säljaren bifogade kvitton på service som blivit utförd de senaste 5 åren. Lagt 35 000 kr under dessa år.

Stor service blev utförd 2012. Då servades hela bromssystemet fram/back samt bromsvätskebyte. Höger länkarm. Även kombiinstrumentet blev bytt vid denna service.

2015 byttes stötdämpare samt spindelleder fram.

Kamremmen blev bytt i Maj 2008 @ 16000 mil.

Omdelbart är det ju kamremsbytet som närmar sig på denna bil.

Nu har jag ju inte tittat på bilen ifråga. Men är 30 000 ett rimligt pris om vi utgår ifrån att bilen är i bruksskick samt historiken. Hur mycket skulle jag kunna pruta ner priset med tanke på kamremsbytet? Samt är det något särskilt jag behöver tänka på när det gäller S60 2001-2003?
Jag betalade 40000:- för en 2.5T awd 2003 som hade gått 15500 nu i maj månad. Den var reparerad för ca 25' under senaste två åren med kamrem, vinkelväxeln, nivåmatdämparna bak.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (403.14 KiB) Visad 734 gånger
Exyzäta skrev:Jag betalade 40000:- för en 2.5T awd 2003 som hade gått 15500 nu i maj månad. Den var reparerad för ca 25' under senaste två åren med kamrem, vinkelväxeln, nivåmatdämparna bak.
Lät som att du gjorde ett riktigt kap där. Delarna som byttes ut borde ju gå resten av bilens livstid.

Är det så med modernare volvobilar, att de är dyrare att äga framför en gammal rödblockare?
jonmad skrev:
Exyzäta skrev:Jag betalade 40000:- för en 2.5T awd 2003 som hade gått 15500 nu i maj månad. Den var reparerad för ca 25' under senaste två åren med kamrem, vinkelväxeln, nivåmatdämparna bak.
Är det så med modernare volvobilar, att de är dyrare att äga framför en gammal rödblockare?
Nej, så är det inte, men nu jämför du äpplen och päron.
Ang repkostnader, så är det en någorlunda modern AWD du jämför, med en nästan analog bil, med 2wd, och dessutom ålderdomlig bakhjulsdrift.
De hade dessutom sällan AC, bla, som kan kosta en slant att laga.

En 2wd "modern" volvo, är nog billigare att äga än en gammal "rödblockare", skulle vara i samma ålder idag.
Bränsleförbrukning, bla.

Om ekonomi är viktigt i bilköpet, skall du nog undvika AWD'er, pga högre inköps, service, skatte, och bränslekostnader.
MickeM skrev:
jonmad skrev:
Nej, så är det inte, men nu jämför du äpplen och päron.
Ang repkostnader, så är det en någorlunda modern AWD du jämför, med en nästan analog bil, med 2wd, och dessutom ålderdomlig bakhjulsdrift.
De hade dessutom sällan AC, bla, som kan kosta en slant att laga.

En 2wd "modern" volvo, är nog billigare att äga än en gammal "rödblockare", skulle vara i samma ålder idag.
Bränsleförbrukning, bla.

Om ekonomi är viktigt i bilköpet, skall du nog undvika AWD'er, pga högre inköps, service, skatte, och bränslekostnader.
Det jag reagerade på var just att det lagts 35 000 kr på att serva en då 9 år gammal bil. Men det var kanske inget ovanligt att lägga de summorna på 2/7/900-serien när de var "nya" bilar. Samtidigt får jag det till att jag som ägare till en modernare bil inte kan utföra lika mycket service själv. OBD-scanner i all ära. Men räcker den till alla gånger? Därav fler verkstadsbesök.

OT:
Vi har nog olika definitoner på moderna bilar. i min familj har vi kört förhållandevis gamla bilar. För mig känns första generationens S/V70 som en jättehopp ifrån rödblockarna. Kör en 740 med b230E i nuläget. Farsan körde med en 240DL -87 fram till 2003. Sedan uppgraderade han till en 940 ltt -96` som han hade fram till 2011. Nu kör han med en V70II 2.0F 2009. För mig är skillnaden enorm mellan 740 och S60 vad gäller modernitet.
Jag misstänker att kostnaden beror på händighet och hur mycket man kör. Skillnaden i bränslekostnad är inte så enorm och måste övervinna kostnader för större värdeminskning och annat som kommer med en nyare bil. Min 745:a med 230K-motorn drog inte mer än 0,84 på långkörning med fem pers och massa packning i bilen. Då körde jag iofs jäkligt lugn. Men det gör inte jättemånga kronor milen.

Att hålla en rödblockare rullande gör man ju själv med ståltråd och silvertejp så länge inte rosten tar den.

De nyare bilarna kräver lite mer finess. Lite fler funktioner som kan strula om det vill sig illa har de ju också.

Men lämnas det in för att göra grejer sticker arbetskostnaden rätt fort i båda fallen.

Att lägga 35000 på en 9 år gammal bil kan fortfarande vara ganska prisvärt jämfört med kostnaden för att byta bil, ska man ha något nyare och samtidigt försöka sälja en bil som kräver en så dyr reparation lär kostnaden sticka iväg än mer rätt fort.
SBergdahl skrev:Jag misstänker att kostnaden beror på händighet och hur mycket man kör. Skillnaden i bränslekostnad är inte så enorm och måste övervinna kostnader för större värdeminskning och annat som kommer med en nyare bil. Min 745:a med 230K-motorn drog inte mer än 0,84 på långkörning med fem pers och massa packning i bilen. Då körde jag iofs jäkligt lugn. Men det gör inte jättemånga kronor milen.

Att hålla en rödblockare rullande gör man ju själv med ståltråd och silvertejp så länge inte rosten tar den.

De nyare bilarna kräver lite mer finess. Lite fler funktioner som kan strula om det vill sig illa har de ju också.

Men lämnas det in för att göra grejer sticker arbetskostnaden rätt fort i båda fallen.

Att lägga 35000 på en 9 år gammal bil kan fortfarande vara ganska prisvärt jämfört med kostnaden för att byta bil, ska man ha något nyare och samtidigt försöka sälja en bil som kräver en så dyr reparation lär kostnaden sticka iväg än mer rätt fort.
Jo, var själv inne på att lämna in 740 på verkstad för att svetsa rost. Men insåg rätt så snart att det snabbt kan dra iväg. Samtidigt, trots kostnaden, så är det jäkla skönt att lämna bilen på verkstad och slippa ligga ute på utfarten och skruva i November.

OnTopic: Skall titta på bilen på Lördag :)
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]