Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Oneminde skrev:Du är i alla fall på läst vilket är bra. Jag vet att jag helt klart hör skillnad mellan CD ljud och 24-bit/192 kHz men efter det så kan jag inte säga att jag märker någon större skillnad. Alltså borde 24-bit/48kHz vara mer än bra nog då 48kHz innehåller ljud upp till 20kHz (se länk). Men nu är det förmodligen inte så enkelt som att säga 48kHz räcker. Jag arbetar inte som ljudtekniker och är därför inte fullt insatt i bit djup och kvalitet på återgivningen. Ju närmare man är original djupet ju bättre är det så klart.
Jag tror du missförstod mitt svar. Vad jag påstod var inte att Volvos MOST-nät kan klara 48kHz/24-bit utan att det kan klara långt mycket mer. Det kan även klara långt mycket mer än 192kHz/24-bit. MOST-nätet utgör således inte alls någon flaskhals i detta sammanhang. Samtidigt påpekade jag att det kan finnas andra flaskhalsar (vad de olika enheterna är kapabla att arbeta med internt och vilket kvalitet ljudkällan/datamediet tillhandahåller).

Sedan tror jag precis som VolvoB20 att CD-kvalitet är fullt tillräckligt i en bil eftersom du med tanke på miljön inte kan uppfatta kvaliteter över ungefär den nivån. De brister jag kan höra i PS-systemet i min V70 -15 har inget med sampling eller bitdjup att göra.
av andersuw
Oneminde skrev:Skillnaden i detta fall kommer genom att lyssna på varierad media och hårdvara genom Denon AH-D5000 hörlurar som jag har liggandes.
Själv skulle jag aldrig köra bil med hörlurar. Jag bedömer det som alltför riskfyllt att isolera mig från omgivande ljud på det sättet. Håller bilen på att gå sönder (kanske på ett sätt som är trafikfarligt) vill jag höra det i tid. Jag vill även kunna höra signaler utifrån, t.ex. dem från utryckningsfordon som vill att jag skall bereda plats för dem.
Användarvisningsbild
av Oneminde
andersuw skrev:
Oneminde skrev:Du är i alla fall på läst vilket är bra. Jag vet att jag helt klart hör skillnad mellan CD ljud och 24-bit/192 kHz men efter det så kan jag inte säga att jag märker någon större skillnad. Alltså borde 24-bit/48kHz vara mer än bra nog då 48kHz innehåller ljud upp till 20kHz (se länk). Men nu är det förmodligen inte så enkelt som att säga 48kHz räcker. Jag arbetar inte som ljudtekniker och är därför inte fullt insatt i bit djup och kvalitet på återgivningen. Ju närmare man är original djupet ju bättre är det så klart.
Jag tror du missförstod mitt svar. Vad jag påstod var inte att Volvos MOST-nät kan klara 48kHz/24-bit utan att det kan klara långt mycket mer. Det kan även klara långt mycket mer än 192kHz/24-bit. MOST-nätet utgör således inte alls någon flaskhals i detta sammanhang. Samtidigt påpekade jag att det kan finnas andra flaskhalsar (vad de olika enheterna är kapabla att arbeta med internt och vilket kvalitet ljudkällan/datamediet tillhandahåller).

Sedan tror jag precis som VolvoB20 att CD-kvalitet är fullt tillräckligt i en bil eftersom du med tanke på miljön inte kan uppfatta kvaliteter över ungefär den nivån. De brister jag kan höra i PS-systemet i min V70 -15 har inget med sampling eller bitdjup att göra.
Jag förstod :D valde bara att diskutera när man hör skillnad kontra inte.

Sen så kommer skillnaden ligga i förstärkaren och högtalarens förmåga att återge så rent ljud som möjligt spela större roll än upplösning. Därav är det väldigt många ljud installatörer som säger att byt först högtalarna innan annat, vilket är helt rätt. Man kan alltså se mediokra högtalare som en flaskhals och då pratar vi enbart CD kvalitet på ljudet, alltså, normalt så hålls den kvaliteten tillbaka pgr.av att resten av komponenterna i kedjan är undermåliga. Så egentligen, bara det att få ut äkta CD ljud ur komponenterna skulle betyda ett stort lyft. Mycket med det här.

Sen, frågan om det är värt det. Tja, gör en 65 tum OLED TV från LG som kostar 45 000;- filmen bättre ? förmodligen inte, men upplevelsen lyfts. Mer färgdjup, speciellt med HDR (High Dynamic Range). Jag tar gärna en 4K OLED med HDR, men innehållet blir inte bättre för det :D
Användarvisningsbild
av Oneminde
andersuw skrev:
Oneminde skrev:Skillnaden i detta fall kommer genom att lyssna på varierad media och hårdvara genom Denon AH-D5000 hörlurar som jag har liggandes.
Själv skulle jag aldrig köra bil med hörlurar. Jag bedömer det som alltför riskfyllt att isolera mig från omgivande ljud på det sättet. Håller bilen på att gå sönder (kanske på ett sätt som är trafikfarligt) vill jag höra det i tid. Jag vill även kunna höra signaler utifrån, t.ex. dem från utryckningsfordon som vill att jag skall bereda plats för dem.
Det var hemma i mycket lugn omgivning och signalerar bara att det finns en påtaglig skillnad till en nivå. Högtalare, hemma eller i en bil blir så klart anordlunda.
av andersuw
Oneminde skrev:Därav är det väldigt många ljud installatörer som säger att byt först högtalarna innan annat, vilket är helt rätt. Man kan alltså se mediokra högtalare som en flaskhals
Det tror jag de har helt rätt i. Min erfarenhet är att det går att få bra ljud ur i övrigt rätt enkla anläggningar med måttlig effekt bara högtalarna håller måttet. Det är också där (plus möjligen högtalarnas infästning/omedelbara omgivning) som jag tror huvudproblemet med PS-ljudet i nyare V70 (Harman Kardon) ligger. Det är lite signifikativt att systemet är så utformat att man helt enkelt inte kan spela på särskilt hög volym (även om den som finns tillgänglig är tillräcklig för min personliga del) trots att det finns 130 W per högtalare att tillgå. Varför, om det inte är för att högtalarna eller deras omgivning/infästning är sådan att de inte pallar för det? PS-systemet i min V70 -02 har "bara" 75 W per kanal men där går det att dra på så att man riskerar hörselskador. Och det låter fortfarande skapligt när man gör det.

Det är inte utan att det känns som lurendrejeri när Volvo (och Harman Kardon) själva lyfter fram effekten som någon slags tecken på det nya systemets förträfflighet. Man är helt enkelt aldrig i närheten av att utnyttja den även om den teoretiskt finns där.
Användarvisningsbild
av Oneminde
andersuw skrev:Det tror jag de har helt rätt i. Min erfarenhet är att det går att få bra ljud ur i övrigt rätt enkla anläggningar med måttlig effekt bara högtalarna håller måttet. Det är också där (plus möjligen högtalarnas infästning/omedelbara omgivning) som jag tror huvudproblemet med PS-ljudet i nyare V70 (Harman Kardon) ligger. Det är lite signifikativt att systemet är så utformat att man helt enkelt inte kan spela på särskilt hög volym (även om den som finns tillgänglig är tillräcklig för min personliga del) trots att det finns 130 W per högtalare att tillgå. Varför, om det inte är för att högtalarna eller deras omgivning/infästning är sådan att de inte pallar för det? PS-systemet i min V70 -02 har "bara" 75 W per kanal men där går det att dra på så att man riskerar hörselskador. Och det låter fortfarande skapligt när man gör det.

Det är inte utan att det känns som lurendrejeri när Volvo (och Harman Kardon) själva lyfter fram effekten som någon slags tecken på det nya systemets förträfflighet. Man är helt enkelt aldrig i närheten av att utnyttja den även om den teoretiskt finns där.
Jag kan inte säga så mycket om H.K ljudet. Men, allt som har med optimering (vinkel, position, dämpning m.m.) är dels kostsamt att hålla på med och dels tar tid. Ingen bil är i utgångspunkten optimal för ljud men det går att få till riktigt bra installationer som dels kräver tid, kunskap och pengar som varken Volvo eller H.K är intresserade i för att kunden skulle välja bort det för att det just är en Volvo, alltså inte en lyx bil. Annat är det med B&W systemet i S90 som jag förmodar ligger en bra bit över H.K enligt div källor.

Som exempel så har vi fenomenet stående vågor. Ljud som studsar, ändras och försenas innan de når fram till membranet. Detta gör att en ton eller frekvens delas upp och modifiera. Med andra ord så har ljudet två variationer som når lyssnaren. Detta bidrar till orent ljud men lyssnaren vet kanske inte och tänker att det är normalt. Ska man får bort det förvrängda ljudet så borde insidan av dörren vara fylld med ett fiber material eller som exempel fårull som har mycket bra absorbatorns förmågor, då hindras reflekterad ljud. Men stoppning på det sätt är opraktiskt, därav finns det skumgummi mattor av olika kvaliteter att tillgå. Vilket material och hur tjockt det är, är direkt relaterat till hur bra det absorberar reflekterande ljud. Det samma gäller för övrigt samtliga ytor i bilen. Mjukt absorberar medan hårt reflekterar. Så, nästa steg i att uppgradera förutom att byta högtalarna är egentligen att behandla alla ytor som finns i coupén och detta är stora ingrepp.

Sen har vi tidsförskjutning. Det handlar om att V & H högtalar element befinner sig på olika avstånd från lyssnaren vilket inte är optimalt, sen har vi riktning och placering av högtalarna m.m. Dessa punkter har betydelse. Så vi kan alltså med bakgrund på förståelse för ljud uppgradera kvaliteten utan att egentligen spendera oerhörda summor pengar. Men Volvo måste tänka på andra saker än vad individen kan och vill.

Bara det att byta till tjockare högtalarkablar påverkar hur mycket kraft som når fram till högtalaren. Tjockare = mindre motstånd = mer kraft. Men tjockare är mera vikt osv. De som finns original är långt under måttet vad som egentligen borde sitta där, men det fungerar och det är ofta det argumentet många har. Det fungerar.

Som exempel så är det inte ovanligt att när människor som är vana med genomsnittet eller mediokra system att tappa hakan när de lyssnar på optimerat ljud - point of no return - Mitt liv förändrades då jag lyssnade på Bowers & Wilkins Nautilus 800 (gen 1, 1999). Jag förstod då att det är STOR skillnad på högtalare. Sen finns det andra som är minst lika bra eller bättre och kostar mindre.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

.. kan det ”sticka ut” utanför?[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]