Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vid nybilsköp har du två val. Vad väljer du...

1: En större motor och mindre utrustning.
20
51%
2: En mindre motor och mer utrustning.
19
49%
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vad väljer du vid beställning av ny bil om budgeten inte medger/skulle medge både största motorn och all utrustning?
Visst är det skoj med stor motor, men för vardagskörning vilket är det jag gör mest finner jag utrustning roligare :) Har haft 1.8L bensinmotor de senaste 15 åren men har däremot alltid velat ha "lull-lull" skulle dck mycket ogärna ha en mindre motor än så :)
*Dubbelpost*
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Perra79
Nog väljer jag utrustning före motor, sen får ju inte motorn vara allt för liten, men ta tex nya S och V90 så väljer jag en D3 istället för en D4 för att kunna välja mera godis till utrustningen... inte allt för liten motor som man i det stora klarar sig på men samtidigt får mycket utrustning som man absolut känner att man behöver tex navigation, DAB, dragkrok och olika säkerhetsutrustningar m.m så valet är ganska så enkelt för mig.
Då får man inte glömma att jag kör ganska så mycket i Tyskland och klarar mig ändå på en D3 8)
För mig är det inte svart och vitt.

Jag prioriterar motor framför utrustning fram till att jag upplever att jag har "tillräckligt" bra prestanda.

Jag har t.ex. inte valt att uppgradera min D5 med Polestar, eftersom jag uppfattar den som tillräckligt stark med 215 hkr. Om valet däremot stod mellan D4 med utrustning och en D5 utan utrustning skulle jag definitivt prioritera motorn. (Förutsatt att det inte är väldigt enkelt att få mer effekt, som på nuvarande XC70 D4 AWD).

När motorn är "tillräcklig" så är det därefter trevligt med utrustning.
Användarvisningsbild
av Perra83
Beror lite på. Gick från en gammal 5-cyl D4 till en D5 VEA. Det är enorm skillnad, 70hk o 100Nm. Hade klarat mig med en D4 VEA. Hade ändå inte valt till digital TV, DAB (sänder inte här) och panorama kamera i grillen.
Få se hur det blir vid nästa byte. Än så länge är det ballt när det drar iväg när man trampar fullt.
hur långt är ett snöre?
allt är högst individuellt.
Man har en kravlista på vad bilen ska uppfylla, denna typ av utrustning och minst så här mycket vridmoment.

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj&a[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]