Moderator: Moderatorer
JaguarV12 skrev:Du vet inte var detta hål sitter? Jag vet att många andra cd/dvd-läsare har det men jag har letat men hittar inte det.Vet tyvärr inte om det finns något sådant hål i det här fallet och i så fall var.
JaguarV12 skrev:Originalskivan saknas men i en annan tråd frågade jag om just detta och då var den allmänna uppfattningen att systemet var bakåtkompatibelt dvs har man kartor från 2014 installerat kan man fortfarande köra 2008 års skivor (typ).Vissa kartskivor innehåller data som uppgraderar navigatorns mjukvara, inte bara det kartmaterial den arbetar med. Om det efter sådan uppgradering går att använda äldre kartdata är jag inte säker på. Men inget av detta kan förklara problemet med att få in skivan i apparaten. Även om det är en skiva som apparaten inte förstår sig på (en musik-CD t.ex.) kommer den att dra in den om spelaren är frisk.
JaguarV12 skrev:Om jag ska demontera spelaren måste jag då riva inredningen? För den sitter väl inte med några snabbfästen (med tanke på stöldrisken).Du måste demontera vänster sidopanel i lastutrymmet men det är ingen större konst. Ta bort insynsskyddet om du har något. Lossa de två skruvarna i panelens överkant. Dra sedan panelen utåt (bort från fönstret) i ovankant så att även clipsen släpper. Sedan är det bara att vika ut panelen i ovankant och ta bort den. Minns inte riktigt om man också måste ta bort lastluckorna (båda skall bara dras rakt bakåt, den bakre sitter fastsnäppt, den främre inte). Sedan är det en enkel sak att ta bort lådan, som innehåller inte bara DVD-spelaren utan också den dator som är centralenhet i RTI-systemet.
JaguarV12 skrev:Egentligen har jag ingen nytta av original RTI men har jag utrustningen i bilen vill jag att det ska fungera. Jag hatar trasiga saker och ser alltid till att min bil fungerar så bra det vara är möjligt.Förstår det. Jag är likadan. :D När jag lät laga RTIn i min V70 -02 efter att ha köpt den var det delvis av det skälet. Var alls inte säker på att jag skulle föredra den framför den lösa GPS jag redan haft installerad i tidigare bil och vid behov avsåg att installera även i den "nya".
Men det är 240kr minus 120kr som är din […]