Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
Alexxelax skrev:
Knatch skrev:
Alexxelax skrev:Tack ännu en gång för alla snabba svar

Jag kommer då köra på biltemas för där står det även att den inte är aggressiv mot gulmetaller, och så återkommer jag om lådan överlevde behandlingen eller inte om en månad
Jag hade inte kört något annat än det som langas över disken på volvo.
Skiljer inte många kronor mellan biltemas och volvos
Volvo kostar väl minst trippelt så mycket?

Nu blev det bytt med biltemas och den växlar ju mycket bättre.. än så länge. Men vi får se hur det går om någon månad
Ja det är ju precis det som e frågan.
Hur länge orkar oljan innan den bryts ner och blir vattnig?
Knatch skrev:

Jag kommer då köra på biltemas för där står det även att den inte är aggressiv mot gulmetaller, och så återkommer jag om lådan överlevde behandlingen eller inte om en månad
Varför ska du köpa oljor från volvo?
Volvos egna A5/B5-olja är inget annat än castrol tappad i volvoflaska. Om nan sen tycker det är värt närmare 300 kr/L för samma innehåll som kostar kring 100 kr/L(i castrol org.förp) är en smaksak, man får iaf en volvologga påförpackningen och en rejält lass placeboeffekt.*
Så låt oss gissa!
Vem kan ha producerat volvo växellådsoljor?

Det finns faktiskt märken och produkter som är bättre än castrol, iaf där vissa produkter är specifikt bättre på vissa egenskaper.
T ex så har Q8 högre smörjning på vissa oljor jämfört med castrol.
Att köpa sig placeboeffekt är lätt, känslan är god, men resultatet tittar man inte på när det känns rätt - konstigt nog...
"Jag köper continental så får jag tyska kvalitetsdcäk, de bästa som finns." På däcket står det dock made in sri lanka, men föraren åker fortfarande på placeboeffekten.

Q8 oils är volvos gamla samarbetspartner på olja, samtidigt som de är OEM-leverantör på oljor.
Som exempel så använder OEM-truckservice Q8 hydraulolja i stället för andra märken, som t ex exxon mobil och castrol.

Den stora frågan är vem det är som gjort
av Knatch
milktrucker skrev:
Knatch skrev:

Varför ska du köpa oljor från volvo?
Volvos egna A5/B5-olja är inget annat än castrol tappad i volvoflaska. Om nan sen tycker det är värt närmare 300 kr/L för samma innehåll som kostar kring 100 kr/L(i castrol org.förp) är en smaksak, man får iaf en volvologga påförpackningen och en rejält lass placeboeffekt.*
Så låt oss gissa!
Vem kan ha producerat volvo växellådsoljor?

Det finns faktiskt märken och produkter som är bättre än castrol, iaf där vissa produkter är specifikt bättre på vissa egenskaper.
T ex så har Q8 högre smörjning på vissa oljor jämfört med castrol.
Att köpa sig placeboeffekt är lätt, känslan är god, men resultatet tittar man inte på när det känns rätt - konstigt nog...
Castrol och "volvo oljan" går att jämföra. Kan nog vara samma i olika flaskor det köper jag. Men biltemas skit lirar i en helt annan nivå.
Vill du använda din bil som testkanin och ta reda på hur många mil biltemaoljan klarar innan den bryts ner och tappar smörjförmågan och alla andra "förmågor" som en växellådsolja ska ha så får du ju göra det.
Det hade varit kul att testa vilken olja som är bra efter 5-6000 mil. Men tills nån gjort det och kan presentera labbtester med resultat så avstår jag bestämt från allt vad biltema erbjuder.
Jag vill inte experimentera med mina kugghjul :)
Vi kan vara säkra på att biltemas olja uppfyller gällande standarder, t ex GL4, men det betyder också att den kan vara sämre på parametrar som inte står med i GL4.
Den kanske inte tål värme eller slitage, eller liknande, dvs en parameter utanför API-standarden.
Vill man slippa problem så köper man kvalitetsolja från kända märken, så köper man iaf inte grisen i säcken.

Jag misstänker att det inte är exxon mobil, preem/chevron eller petrolia som tillverkar biltemas transmissionsoljor(eftersom de är nordiska producenter och ett sådant rykte hade sprdit sig snabbt), så länge man inte vet bör man akta sig, som knatch också syftar på.
av Alexas
Jag bytte olja i min XC70 -06 D5 med M66-låda. Oljan som kom ut va lika fin som oljan jag hällde i. Honungsgul och genomskillnig. Växlingarna blev dock påtagligt mjukare. När bilen är kall, som i morse va det 10 grader ute, märks det inte lika tydligt. Men närjag kör någon kilometer så är växlingarna suveräna. Återstår att se hur det blir i vinter. Jag hällde i Valvoline Gear Oil 75w-80 GL4. Enligt deras oljeguide.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Knatch
milktrucker skrev:Vi kan vara säkra på att biltemas olja uppfyller gällande standarder, t ex GL4, men det betyder också att den kan vara sämre på parametrar som inte står med i GL4.
Den kanske inte tål värme eller slitage, eller liknande, dvs en parameter utanför API-standarden.
Vill man slippa problem så köper man kvalitetsolja från kända märken, så köper man iaf inte grisen i säcken.

Jag misstänker att det inte är exxon mobil, preem/chevron eller petrolia som tillverkar biltemas transmissionsoljor(eftersom de är nordiska producenter och ett sådant rykte hade sprdit sig snabbt), så länge man inte vet bör man akta sig, som knatch också syftar på.

Det är just det! Biltema är säkert en grymt bra olja som uppfyller dittan och datten, men hur länge då? Hur många mil!?
av rid54
Knatch skrev:
milktrucker skrev:Vi kan vara säkra på att biltemas olja uppfyller gällande standarder, t ex GL4, men det betyder också att den kan vara sämre på parametrar som inte står med i GL4.

Det är just det! Biltema är säkert en grymt bra olja som uppfyller dittan och datten, men hur länge då? Hur många mil!?
Nu kan jag ju inte säga att jag vet något säkert i denna fråga, men om man tänker sig att det skulle finnas tillverkare, som gör en olja som uppfyller specen för GL4, skulle då denna tillverkare, eller någon annan, verkligen se en ekonomisk vinstmöjlighet i att göra en sådan olja, fast med tidsbegränsad hållbarhet, liksom? Är det ens möjligt? Hur många tillverkare finns det? Det är säkert så, att BT kan vara lite tveksamma vad gäller kvaliteten på vissa varor, men konsumentpriset på en produkt har ofta rätt lite att göra med vad varan faktiskt kostar att framställa. På vissa varor bestäms konsumentpriset mest av skatter (tänk systembolagsvaror och motorbränsle...), på andra är det säljställets påslag som avgör mest. En del varor görs det ibland ingen vinst alls på, eftersom säljstället inte vill bli bortvalt av nån kundgrupp pga att varan finns billigare hos grannen (ex. blöjor). Kritiska konsumenter är inte fel, men ibland måste man tänka bortom prislappen. Volvo gör ju ingen egen olja och jag är inte övertygad om att det finns samma vätska i alla Volvoflaskor med samma etikett heller. Eller ger de en sådan garanti? Volvo är ju ett vinstdrivande företag bland andra...
av Knatch
rid54 skrev:
Knatch skrev:

Nu kan jag ju inte säga att jag vet något säkert i denna fråga, men om man tänker sig att det skulle finnas tillverkare, som gör en olja som uppfyller specen för GL4, skulle då denna tillverkare, eller någon annan, verkligen se en ekonomisk vinstmöjlighet i att göra en sådan olja, fast med tidsbegränsad hållbarhet, liksom? Är det ens möjligt? Hur många tillverkare finns det? Det är säkert så, att BT kan vara lite tveksamma vad gäller kvaliteten på vissa varor, men konsumentpriset på en produkt har ofta rätt lite att göra med vad varan faktiskt kostar att framställa. På vissa varor bestäms konsumentpriset mest av skatter (tänk systembolagsvaror och motorbränsle...), på andra är det säljställets påslag som avgör mest. En del varor görs det ibland ingen vinst alls på, eftersom säljstället inte vill bli bortvalt av nån kundgrupp pga att varan finns billigare hos grannen (ex. blöjor). Kritiska konsumenter är inte fel, men ibland måste man tänka bortom prislappen. Volvo gör ju ingen egen olja och jag är inte övertygad om att det finns samma vätska i alla Volvoflaskor med samma etikett heller. Eller ger de en sådan garanti? Volvo är ju ett vinstdrivande företag bland andra...
Du svarar ju på ditt eget resonemang. Du vet intr säkert vad det är för olja i biltemaflaskorna, nej och jag kan tala om för dig att det vet inte jag heller.
Och sålänge så är fallet så kommer jag varken chansa eller experimentera med min bil. Volvo har byggt min bil och därför känns det tryggt att köpa den oljan dom erbjuder. Visst kostar den 200 kronor mer, men slå ut det på 60.000km och cirka 3-4 år så får du 200kr/48månader. Kom igen nu...
Visst kan det vara en placebo effekt, visst kan det vara samma olja i båda flaskorna, visst kan biltema vara bättre? Jag tar det som tillverkaren erbjuder och då vet jag att den iallafall inte är dålig. Med biltema är det osäkert. Jag kör volvo oljan och betalar 200kr mer vart fjärde är, så kan du köra biltema bäst du vill. Din bil, dina kugghjul, din plånbok.

Lämnar denna diskussion då jag inte kan tillföra mer än det jag redan skrivit. Tack å hej
av rid54
Dessa diskussioner om olja etc är ju precis det - diskussioner. Inte instruktioner eller påbud eller påhopp eller nåt sånt. Jag ville nog mest framhålla, att man inte kan döma oljan efter prislappen (dvs billig = dålig), men avsikten var alltså inte att ge instruktioner eller tala om vad som skulle vara "rätt". Man ska sköta om sin bil på det sätt man tycker känns bra.

Har normalt ca 2kw per timme, med duch blev det st[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]