- tis 16 aug 2016, 22:05
Ska kolla igenom forumet längre fram när jag vet mer och se om det finns en bra tråd, annars så skapar jag en för skoj skull och för andra som undrar.
andersuw skrev:Jag förstår. Mycket nytt för mig att ta reda på, men lika bra. Så långt har jag kommit att systemet kallas MOST (Media Oriented Systems Transport) bus. Där går signaler genom fiberkabel m.m. Det finns alltså den vägen - "kapa signalen" - och så finns det hög/lågnivåomvandlare - "kapa signalen". Jag ska inte säga så mycket mer för att jag måste helt enkelt studera så att mitt "old school" kan modifieras på ett bra sätt. Kommer bli en sub-folder där jag får samla på mig alla lösningar. Sen så passar inte multipla inlägg om ljud men jag uppskattar verkligen riktningen du har fått mig att slå in på :Dandersuw skrev:Förstår så här i efterhand att du försöker "varna" och informera mig om att jag måste tänka om och det får man ju tacka för så klart.Ja mitt budskap var att det du skisserade tycktes mig vara ett rätt knepigt projekt.
andersuw skrev:Kollade lite snabbt och då dyker det upp en produkt från Svenska DLS: HLC4 - Hög / lågnivåomvandlare den tillåter en att skapa lågnivå utgångar, på så vis så borde - som jag förstår - bilens varningssignaler vara intakt genom att skicka den signalen genom HLC4. Bra, det är en början, men jag vill på något sätt ha möjligheter för att garantera att jag kan spela upp High Res Audio, minst 24-bit/96kHz eller 24-bit/192kHz. Jag får söka vidare.Att gå från högnivå tillbaka till lågnivå och sedan via ny förstärkare till högnivå igen är fullt möjligt och betyder säkert ingenting för varningssignalerna (som styrs helt digitalt innan ljudet ens når originalförstärkaren). Men frågan är vad man vinner på det. Signalen har ju då redan passerat den inte helt idealiska originalförstärkare man vill kringgå och är därför inte längre särskilt ren. När det gäller 24-bit med 96 eller 192 kHz hänger det väl helt på vad originalsystemet är kapabelt till på den digitala sidan. Vet inte alls hur det ligger till med detta.
Ska kolla igenom forumet längre fram när jag vet mer och se om det finns en bra tråd, annars så skapar jag en för skoj skull och för andra som undrar.
- By Kamelen