- mån 11 jun 2007, 07:28
#109985
Dagens regler är väldigt enkla och tydliga, och ger inga möjligheter till feltolkning sålänge man faktiskt blinkar inför utfart ur cirkulationen.
Att betrakta en cirkulationsplats som 4-vägskorsning ur blinkerssynpunkt, är att verkligen försvåra möjligheten att tolka vart en bilist i cirkulationen avser att köra.
Och för vem/vilka, blinkar man Vänster ( enligt de gamla reglerna ) vid vänstersväng?
Bakomvarande, svarade någon i en annan tråd. De bakomvarande i en cirkulationsplats, är väl de som har absolut minst nytta av att veta vart framförvarande avser köra.
Vore det i en riktig 4-vägskorsning/avfart/anslutande väg..., kan jag köpa förklaringen. men inte i en cirkulationsplats.
ER skrev:Det "nya" sätter är betyligt sämre samt mindre tyligt och man måste fått hjänsläpp för det enda som är tydligt nog är det gammla sättet där man skall hantera/anse rondell/cirkulationsplats som 4-vägskorsning och använda blikers därefter för att blinka när man ändå bara skall rakt igenom en rondell är ju till ingen nytta alls.På vilket sätt, och för vilka var det tydligare med det gamla sättet att blinka i cirkulationsplats?
Dagens regler är väldigt enkla och tydliga, och ger inga möjligheter till feltolkning sålänge man faktiskt blinkar inför utfart ur cirkulationen.
Att betrakta en cirkulationsplats som 4-vägskorsning ur blinkerssynpunkt, är att verkligen försvåra möjligheten att tolka vart en bilist i cirkulationen avser att köra.
Och för vem/vilka, blinkar man Vänster ( enligt de gamla reglerna ) vid vänstersväng?
Bakomvarande, svarade någon i en annan tråd. De bakomvarande i en cirkulationsplats, är väl de som har absolut minst nytta av att veta vart framförvarande avser köra.
Vore det i en riktig 4-vägskorsning/avfart/anslutande väg..., kan jag köpa förklaringen. men inte i en cirkulationsplats.
Volvo 240 Etanol edition