Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
Oneminde skrev:2. Nästa effektsteg är D3 (2013-14) 136Hk-350Nm där skatten är 3084;- då det är automat, även den en 4-cyl men 2.0 l. Den kan man krama ur 163hk-400Nm med Polestar för 9200;-, med KCR kramar man ut 160hk-375Nm för 4700;-. Original så är den nästan identisk med D2 optimerad. Men man betalar det dubbla i skatt som för övrigt är det samma som D4 163hk-400Nm som dessutom är 5-cyl. Det som talar för en 4-cyl motor är mindre delar som ska röra på sig, motorerna blir mer effektiva.

Oneminde
D3 13-14 är 5 cyl. inte 4 som du skriver.
Användarvisningsbild
av Oneminde
mbc skrev:
Oneminde skrev:2. Nästa effektsteg är D3 (2013-14) 136Hk-350Nm där skatten är 3084;- då det är automat, även den en 4-cyl men 2.0 l. Den kan man krama ur 163hk-400Nm med Polestar för 9200;-, med KCR kramar man ut 160hk-375Nm för 4700;-. Original så är den nästan identisk med D2 optimerad. Men man betalar det dubbla i skatt som för övrigt är det samma som D4 163hk-400Nm som dessutom är 5-cyl. Det som talar för en 4-cyl motor är mindre delar som ska röra på sig, motorerna blir mer effektiva.

Oneminde
D3 13-14 är 5 cyl. inte 4 som du skriver.
Det blev väldigt mycket text i det inlägget, därav den missen ... sorry :D
Oneminde skrev:Att jag kollar/diskuterar skatt är för att jag planerar att ha bilen i längre tid.
Det är en poäng. Jag har själv exempelvis haft en 854 Turbo, köpt ny och 18 år senare skrotad, fortfarande med samma ägare och med 50000 avverkade mil.
Samtidigt ser jag det i sådana fall så, att då är värdeminskningen på slutet i princip obefintlig. När bilen är tio år blir den inte billigare, förrän den havererar bortom vad som är rimligt att reparera, och då sjunker den i värde med ungefär tiotusen, alltså ner till noll. I en sådan situation, om man avser att ha bilen så länge, då bryr jag mig inte mycket om ifall skatten är några tusenlappar mer eller mindre, bara bilen är en som jag vill ha. Skatt och försäkring är ju den enda fasta kostnaden på slutet, när avskrivningarna upphört.

Hur länge jag ska köra med den XC70 jag har nu vet jag inte riktigt. Jag har haft den i fem år och kört snart 20000 mil. Men jag har inte tröttnat på den än, så fem år till kan vara fullt realistiskt. Att då köpa en snikversion och "genomlida" dessa år med den, nej, det får vara. Nu fanns inte D2 till XC70, och inte hade det gått med släpvagnsvikten på en D2 ändå för min del, men jag är istället nöjd med att ha landat i andra änden, så att säga. Jag har en D5, 230 hk/470 Nm, och den känns inte otillräcklig även med vagn efter på besvärliga vägar. Det enda piggare alternativet när jag köpte var T6, men jag tyckte att med min årliga körsträcka passade en diesel bra.
av Daniel73
Spoiler »
Min D4 2.0 MY16 FWD automat har 1676kr/år i skatt.
Dessutom finns polestar till den och blir då 200hk/440nm
Senast redigerad av 2 Lövet, redigerad totalt 0 gång. Anledning: citera inte hela inlägg
Användarvisningsbild
av Oneminde
apersson850 Många droppar ... Det är naturligtvis upp till var och en hur de gör med sin bil, dock så anser jag att människor som i princip skiter i att ta hand om den även skiter i pengar. Jag var lite av en slösare förr, levde lite i nuet, planerade inte inför framtiden m.m. Nu är det ett bra tag sedan jag ändrade mig och därav så har jag en annan filosofi gällande bilar. Sen har jag väl alltid varit petig med saker trots att jag inte valde att tänka som jag gör nu då jag var 20-30 år gammal.

Du verkar ju ha landat tidigt i filosofin att ta hand om bilen, kul. Hoppas du och XC70'n får ett bra liv tillsammans :D

Daniel73: Jag kan bara säga att skatten på 1416;- kommer direkt från Transportstyrelsen och att jag kollade två bilar för att verifiera. Att du har 1676;- vet jag inte direkt, men om du går in på Transportstyrelsen samt tar en av de två regnummer jag använde så kan du kolla uppgifter mot varandra och se om du klurar ut skillnaden.

Noterar även att 2014 D4 Summum behåller 163Hk motorn det året, lite lustigt. Det är bara Kinect och Momentum som fick 181Hk motorn då. Tycker ändå att Volvo strular en hel del 2014-2016 med alla variationer de erbjuder, gäller att hålla koll.

För min del så blir det en Momentum, Summum kommer förmodligen ligga på en mycket högre nivå i värde än vad jag kan allokera, dock så kan man skaffa in begagnade el.manövrerade säten (då Momentum inte har detta), så sant just den bilen jag köper inte valde det som extra tillbehör.
Jag menade inte att man inte ska ta hand om bilen. Jag menade bara att åtminstone med tanke på hur många timmar jag tillbringar i min bil varje år, så lägger jag hellre några extra kronor på det, även om det skulle innebära att jag måste snåla in på något annat. Nu brukar jag få det att gå ihop sig ändå, men det är i alla fall min inställning. Jag har exempelvis inget lyxigt hus.
av Daniel73
Oneminde skrev:apersson850 Många droppar ... Det är naturligtvis upp till var och en hur de gör med sin bil, dock så anser jag att människor som i princip skiter i att ta hand om den även skiter i pengar. Jag var lite av en slösare förr, levde lite i nuet, planerade inte inför framtiden m.m. Nu är det ett bra tag sedan jag ändrade mig och därav så har jag en annan filosofi gällande bilar. Sen har jag väl alltid varit petig med saker trots att jag inte valde att tänka som jag gör nu då jag var 20-30 år gammal.

Du verkar ju ha landat tidigt i filosofin att ta hand om bilen, kul. Hoppas du och XC70'n får ett bra liv tillsammans :D

Daniel73: Jag kan bara säga att skatten på 1416;- kommer direkt från Transportstyrelsen och att jag kollade två bilar för att verifiera. Att du har 1676;- vet jag inte direkt, men om du går in på Transportstyrelsen samt tar en av de två regnummer jag använde så kan du kolla uppgifter mot varandra och se om du klurar ut skillnaden.

Noterar även att 2014 D4 Summum behåller 163Hk motorn det året, lite lustigt. Det är bara Kinect och Momentum som fick 181Hk motorn då. Tycker ändå att Volvo strular en hel del 2014-2016 med alla variationer de erbjuder, gäller att hålla koll.

För min del så blir det en Momentum, Summum kommer förmodligen ligga på en mycket högre nivå i värde än vad jag kan allokera, dock så kan man skaffa in begagnade el.manövrerade säten (då Momentum inte har detta), så sant just den bilen jag köper inte valde det som extra tillbehör.
Det kan variera mellan årsmodeller och utrustning.
Smala däck kan göra att bilen drar mindre och därmed får lägre skatt.

Kika på PPX039
Användarvisningsbild
av Oneminde
apersson850 skrev:Jag menade inte att man inte ska ta hand om bilen. Jag menade bara att åtminstone med tanke på hur många timmar jag tillbringar i min bil varje år, så lägger jag hellre några extra kronor på det, även om det skulle innebära att jag måste snåla in på något annat. Nu brukar jag få det att gå ihop sig ändå, men det är i alla fall min inställning. Jag har exempelvis inget lyxigt hus.
Jag förstod att du tog hand om din bil.

Bilen och ägaren har ju en relation och tyvärr så möter jag många som har "äsch, inte så noga" attityden, tycker det är väldigt synd och tråkigt. Detta är en av anledningarna att jag denna gång kommer köpa en relativt ny bil. Nästa höst är 2014 modellen drygt 3 år, det verkar vara en magisk gräns för att kunna säga "ny" bil, för efter det brukar många minska i omhändertagandet. Som att många anser att nybilsstatusen försvinner och då försvinner lusten att lägga ner sig lika mycket. SJÄLVKLART gäller inte detta alla, men som ett genomsnitt. En bil som är yngre än 5 år är i mina ögon "ny".

Apropå hus, ett hus till värdet av 1 miljon räcker långt. Lyxigt är ju vad man gör det till. Är själv ganska händig, jobbade som möbelsnickare i flera år och har en snickare utbildning i botten. Jag kan ta ett ganska billigt hus och omvandla det till lyxigt - om man så vill - till bråkdelen av folk gör för att jag känner branschen och kan snickra. Älskar Nationalromantiken, så efter bil kommer hus och det ser jag fram emot, då har jag något nytt att pyssla om precis som med bilen :D
av Daniel73
BCF 381 Är miljöbilsklassad.
Däckdimentionen 225/50/17 tyder på Sport".
Dom var miljöklassade fram till MY16 då reglerna ändrades.
Samma bil med 18" 235/40/18 är inte miljöklassad.

Billigast bör D4 s/s summum/momentum miljöbil vara.
Dom är förbrukningsmätta med 205/60/16.
Användarvisningsbild
av Oneminde
Daniel73 skrev: Det kan variera mellan årsmodeller och utrustning.
Smala däck kan göra att bilen drar mindre och därmed får lägre skatt.

Kika på PPX039
Men är det rimligt att jämföra en Renault Megane mot en V70? - en Renault dyker upp på regnummret.

För ska man snacka billig bil i skatt och förbrukning, då vinner Audi A2 1.2 Tdi (3L) varje gång. Dock så är det en VAG och lider av div problem, men alla bilar har ju iofs div problem.
BCF 381 Är miljöbilsklassad.
Däckdimentionen 225/50/17 tyder på Sport".
Dom var miljöklassade fram till MY16 då reglerna ändrades.
Samma bil med 18" 235/40/18 är inte miljöklassad.

Billigast bör D4 s/s summum/momentum miljöbil vara.
Dom är förbrukningsmätta med 205/60/16.
Så du menar att däck numera ingår i miljöbils definitionen, iofs, däck har stor betydelse för utsläpp, inte bara storlek, men även märke.

Menar du att MY14 kontra MY16 med identisk motor och utrustning klassas olika?

Kollade FWF734 (MY16) som ligger ute på blocket och som är helt ny, den är identisk mot MY14 och båda bilarna; "Fordonet uppfyller 2013 års miljökrav. Kraven framgår av vägtrafikskattelagen (2006:227)."
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

.. kan det ”sticka ut” utanför?[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]