Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvos finesser fungerar riktigt bra och man vill nästan inte vara utan något.
*Keyless
*Rattvärme
*Adaptiv farthållare
*VOC
*Elstolar (smidigt vid förarbyte och när det ska städas, går snabbt att ställa in stolen med minnesknapp)
*P-sensorer fram och bak
*Värme i baksätet
*8-stegs automat
*Tonat och laminerat glas.
*Original tygmatta i bagaget. Så mycket trevligare än gummi/plast. Lätt att hålla ren faktiskt!
En MY14 gärna 15 el 16. Absolut inte äldre.
av Lövet
Takluckan i V70II är ett brevinkast, det märks knappt att den är öppen annat än lite högre vindbrus.

Tyvärr är modellen så ovanlig att du kan nog inte vara så kräsen här. En annan sak om man letar efter en D4, då finns det tiotusentals att välja på. Den här modellen har väl sålt några hundra per år?
Lövet skrev:Takluckan i V70II är ett brevinkast, det märks knappt att den är öppen annat än lite högre vindbrus.
Nja, håller inte med där.

Ger bra ventilation i "vädringsläget" men inte minst en helt annan rymdkänslan i coupéen, men smaken är olika.
Perra: Ja, av listan du nämner där så är det bara 2 saker jag har idag, elstolar i fram och det kommer vara ett krav på nästa bil. Större delen av tiden är det jag som kör men både jag och frugan har lite "udda" positioner på stolen som är krånglig att hitta tillbaka till.
P-sensorer har vi idag bara i bak och det duger gott, V70 är förvisso längre i fronten men iallafall jag anser mig ha bra avståndsbedömning. Skadar förstås inte att ha i fram också, bonus liksom. :)
Automaten är väl också riktigt bra idag vad jag förstått?
Det blir garanterat inte äldre än MY14, då köper jag hellre en takbox och behåller V50n.

Lövet: Ja det kanske stämmer. Bilen ska in på service snart så jag får ta en rejäl koll i hallen när jag ändå är där.
Verkar vara samma fenomen som hos XC60 som jag var sugen på tidigare gällande utbudet. 9 av 10 XC60 jag ser på vägarna idag är D4, blir lika sur varje gång. :lol:

De få V70 T5 som finns ute prickar av en del av det jag vill åt men är då över vår budget istället.
Jag inbillar mig att folk inväntar V90 och hoppas att det snart trillar ut lite V70 bensin MY14-15 som rullat 6k mil istället för de idag som ligger på hälften.
När kom vea som T5?
Hösten/Vintern 2013. De tidiga bilarna V70 modellår 2014 tillverkade 2013 har 2,0 240hk ford motor med powershift.
Perra83 skrev:
frasse4 skrev:När kom vea som T5?
Inte helt säker nu men den har väl funnits i ett par år. Kom den med MY15?

Rättar mig själv.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... lret-20141
Dock fanns både T4 och T5 redan MY11, båda 4-cylindriga och direktinsprutade bensinmotorer. T4 verkar ha samma motorkod/-beteckning även MY14. T5 anges ha kamkedja MY11-13 och rem därefter samt har +5 hp fr.o.m MY14. Visste inte det fanns två olika T5:or förrän jag kollade nu.

Edit: såg just simonhalmstads svar ovan.
fjohan82 skrev:Ingen taklucka och ingen T5, men väl en fräch T4 Sport: http://www.bytbil.com/vastra-gotalands- ... 28-9783459
Ja den har jag kikat på några gånger, står dessutom i min hemstad så hade varit enkelt att göra affär. En stark kandidat men för dyr. I detta läge är en långmilare (för åldern) en faktor vi inte tar så stor hänsyn till. En MY14 med 10k på mätaren hade varit toppen ärligt talat. Det blir oavsett bara en bil vi mellanlandar i.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]