Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bias s60
Hej
mitt probelm är att bilen bara stannar vid varje korsning
varvtalet är bara 500 lite lågt, frågan om det är fel på luftmassemätaren som sitter vid luftfiltret el om det är något annat spjällhus.
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av greeeken
Låter som spjällhuset.
Testa att rengöra.
För mig vare iallfall en prog uppdatering som fixade detta.
av Bias s60
du menar det spjällhus som sitter på insugningsrören?
av Motörhead
Vad har du för motor? Jag har den vanliga 140-hästars och min tomgång dippade till knappt 500 när jag kopplade ur. Gjorde rent spjällhuset, bytte stift och luftfilter och problemet borta. Det var väldigt oljigt i spjällhuset. Tror det var det som gjorde susen.
av Bias s60
jag har 170hk men det ska vara samma som 140 bara chipet som skiljer.
Du menar det spjällhus som sitter på insugningsrören? för luftmassemätaren vid filtret har jag rengjort med en tops o sprit, den vart lite bättre men inte fullt bra. så det blir väl att meka bort spjällhuset.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Vad är det för årsmodell på din bil, lyser någon lampa eller dyl? hur långt har den gått?
av Motörhead
Det kan vara ett bra första steg iallafall.
Koppla loss locket till luftfiltret, skruva loss slangen i andra änden (insuget) och där har du spjällhuset. Sitter en "vippbar skiva" som du får trycka in med handkraft för att komma åt. T-sprit och en LUDDFRI trasa. Se till så du får bort allt sot (om det finns nått) även på själva skivan.

Som sagt, inte säkert att det hjälper, men det är ett gratis första steg. Kör du mycket korta sträckor så blir det tydligen mycket sot därikring. kolla även själva luftfiltret så det inte är skitigt.

*EDIT* du behöver alltså inte ta bort själva spjällhust, bara slangen till det. OM du tar bort det ändå så måste du ha en ny packning när du sätter tillbaks det.
av Bias s60
har en 01a,
okej ska kolla spjällhuset, jag kör 14mil varje dag, den har rullat 17000mil.
Har bytt luftfilter.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]